Інструкційно-технологічна карта № 1
Тема: Кривошипно-шатунний та газорозподільний механізми двигунів Д-240, СМД-18Н, А-41 та Д-144.
Мета заняття: Закріпити і поглибити теоретичні знання по будові‚ роботі, регулюванню та технічному обслуговуванню кривошипно-шатунного механізму (КШМ) та газорозподільного механізму (ГРМ) тракторних двигунів. Навчитись проводити розбирання, складання, регулювання та технічне обслуговування механізмів двигунів.
Матеріально-технічне забезпечення робочого місця: Трактори МТЗ-80 (МТЗ 82)‚ (ДТ-75Н‚ ДТ-75М‚ Т-40АМ); монтажні двигуни Д-240‚ (СМД-18Н‚ А-41‚ Д-144)‚ комплект інструментів, приладів і пристосувань; плакати‚ підручники‚ довідкова література.
Зміст завдання та послідовність виконання |
Обладнання, |
Технічні умови та вказівки щодо виконання завдання |
1. Інструктаж з техніки безпеки праці. |
||
2. Користуючись рекомендованою літературою та плакатами, повторіть будову, роботу та регулювання КШМ та ГРМ двигунів. Безпосередньо на тракторах розгляньте кріплення двигунів до остова трактора. |
||
3. Розберіть механізми двигуна, визначте назву, призначення, місце розташування та взаємодію деталей та вузлів: |
Двигун.Набір інструментів |
|
– Зніміть кришку головки циліндрів, коромисла разом із стійками та віссю коромисел, розгляньте будову та привід коромисел. |
Не пошкодьте прокладку.Виясніть призначення отворів і каналів у головці циліндрів та прокладці. |
|
– Зніміть головку циліндрів та прокладку. Зніміть впускний та випускний клапани першого циліндра, виясніть їх відмінності. |
Зверніть увагу на шатунні та корінні шийки, фланець, носок, а також ущільнення колінчастого вала із картером. |
|
– Зніміть піддон картера, маховик, кришки корінних підшипників, кришки нижніх головок шатунів, вийміть колінвал. |
||
– Вийміть з першого циліндра поршень з шатуном, роз’єднайте їх, розгляньте будову шатуна,поршня, поршневого пальця та поршневих компресійних та маслознімних кілець; знайдіть позначки розмірних груп, вагових категорій, позначку для правильного встановлення поршня у гільзі, мітки на шатуні та шатунній кришці |
Зверніть увагу на позначки кришок і нижніх головок шатунів. Зазор між стінками канавок поршня і кільцями 0,06-0,16 мм. |
|
– Вийміть гозорозподільний |
Виясніть, як передається обертання від колінчастого вала до кулачкового вала. |
|
– Розгляньте будову блок-картера, призначення наявних отворів, каналів, порожнин і площин кріплення вузлів, механізмів та деталей. |
||
– Визначте розмірні групи поршнів і гільз: |
В – велика; |
|
1) Підберіть комплект поршнів для встановлення на двигун |
Різниця в масі поршнів не більше 7г, шатунів – 14г. |
|
2) Розгляньте порядок |
||
3) Розгляньте типи поршневих кілець та їх розміщення в канавках поршнів. |
||
4) Заміряйте діаметри корінних та шатунних шийок колінчастого вала та перевірте відповідність вкладишів. |
||
5) Проведіть комплектування колінчастого вала вкладишами за номінальних розмірів шийок. |
||
4. Зберіть механізми двигуна у зворотному порядку. |
Двигун. Набір інструментів. |
Осьовий люфт колінчастого вала 0,10–0,50 мм. Звернути увагу на взаємозамінність вкладишів, зусилля затягування гайок. Дотримуватись порядку затягування гайок. Затягувати необхідно у 2-3. |
5. Відрегулюйте зазори між бойками коромисел і торцями клапанів. По плакату розгляньте будову КШМ та ГРМ двигуна Д-144. Виявіть особливості конструкції деталей цих механізмів, зумовлених повітряною системою охолодження двигуна. Розгляньте будову і дію декомпресійного механізму. |
Двигун, підручники, плакати. |
Теплові зазори між бойками коромисел і торцями стержнів клапанів повинні бути (на холодному двигуні): |
6. Навчіться практично виконувати операції ТО КШМ та ГРМ: |
Технічнийдогляд за деталями КШМ та ГРМ треба виконувати згідно з вимогами заводу-виготівника. |
|
7. Приберіть робоче місце та перевірте його комплектність. |
||
8. Оформіть звіт про виконану роботу. |
Опис конструкції, схеми, технічні умови, основні технологічні та регулювальні параметри:
1. Гільзи циліндрів по внутрішньому діаметру‚ а поршні за зовнішнім діаметром поділяються на три розмірні групи: “Б”‚ “С”‚ “М”. Позначення розмірної групи наносяться на верхній торець гільзи та на днище поршня. Поршень встановлюється у гільзу стрілкою (на днищі) до носка колінчастого вала.
2. При з’єднанні поршня і шатуна за допомогою поршневого пальця‚ поршень необхідно попередньо розігріти у масляній ванні до температури 70–800 С.
3. Зазор у замках нових поршневих кілець повинен бути 0‚4–0‚6 мм; зазор між кільцем і канавкою в поршні – не більше 0‚4 мм; компресійні конусні кільця встановлювати позначкою “верх” до днища поршня.
4. Осьове переміщення колінчастого вала ( 0‚1–0‚29 мм) обмежується чотирма упорними алюмінієвими півкільцями‚ встановленими з обох боків п’ятого корінного підшипника.
5. Осьове переміщення кулачкового вала (0‚3–0‚4 мм) обмежується упорним кільцем.
6. Для правильної взаємодії КШМ‚ ГРМ та системи живлення двигуна шестерні газорозподілу необхідно при складанні встановлювати по мітках.
Питання для самоконтролю:
1. Яких умов необхідно дотримуватися для забезпечення тривалої і надійної роботи КШМ?
2. Опишіть технологію виготовлення колінчастих валів і маховиків. Із якого матеріалу їх виготовляють?
3. Які можливі наслідки встановлення поршнів і гільз неоднакових розмірних груп?
4. Чому поршень виготовляють еліптичним, конусним?
5. Який мінімальний зазор між поршнем та циліндром повинен бути для нормальної роботи двигуна?
6. Як ущільнюють посадочні місця гільз циліндрів?
7. Для чого в шатунних шийках передбачено порожнини?
8. Які основні несправності можуть виникати у кривошипно-шатунному механізмі? Назвіть їх ознаки.
9. Зношування яких деталей КШМ впливає на зниження компресії в циліндрах двигуна?
10. Для чого призначені позначки, нанесені на деталі кривошипно-шатунного (КШМ)?
11. Для чого необхідно обмежувати осьове переміщення колінчастого вала? Чим воно обмежується на розглянутих марках двигунів?
12. Чому гайки на шпильках кріплення головки циліндрів необхідно затягувати у певній послідовності?
13. Перерахуйте операції, які виконуються при обслуговуванні КШМ.
14. Чому вкладиші на шатунних шийках не можуть бути взаємозамінними?
15. Як позначиться на роботі двигуна неправильне встановлення розподільних шестерень?
16. Назвіть деталі‚ через які передається дія від кулачка розподільного вала до клапана.
17. Чим відрізняються впускні і випускні клапани розглянутих двигунів? Для чого це необхідно?
18. Що відображає діаграма фаз газорозподілу?
19. Для чого у випускних клапанах двигуна Д-240 застосовують натрієвий наповнювач?
20. Зарисуйте схему розміщення клапанів у головці циліндрів двигуна Д-240.
21. У чому полягає необхідність теплових зазорів між клапанами та коромислами, порядок їх перевірки і регулювання?
22. Вкажіть відмінності у будові газорозподільного механізму двигунів Д-240 та Д-144. Чим вони обумовлені?
23. Вкажіть порядок притирання клапанів.
24. Перерахуйте операції, які виконуються при обслуговуванні механізму газорозподілу.
25. Яке призначення декомпресійного механізму? Вкажіть відмінності у роботі декомпресійних механізмів двигунів Д-144 та А-41.
Після проведеного заняття учень повинен:
Знати: |
Вміти: |
1. Призначення та будову кривошипно-шатунного (КШМ) та газорозподільного механізмів | 1. Розбирати та складати кривошипно-шатунний механізм (КШМ) та газорозподільний механізм (ГРМ) двигунів Д-240, СМД-18Н, А-41 та Д-144. |
2. Технічні умови комплектування кривошипно-шатунного (КШМ) та газорозподільного механізмів | 2. Комплектувати кривошипно-шатунний (КШМ) та газорозподільний (ГРМ) механізми двигунів Д-240‚ СМД-18Н‚ А-41 та Д-144. |
3. Роботу кривошипно-шатунного механізму КШМ та газорозподільного механізму ГРМ. | 3. Встановити розподільні шестерні за позначками. |
4. Порядок регулювання газорозподільного механізму та декомпресійного механізму. | 4. Регулювати теплові зазори в газорозподільному та декомпресійному механізмах. |
Завдання до звіту про виконану роботу: Дайте відповіді на запитання для самоконтролю.
Навчальні посібники (література):
Гельман Б. М., Москвін М. В. "Сільськогосподарські трактори та автомобілі". Книга 1. Двигуни. – ВО "Агроиздат", 1987. – 302с.
Головчук А. Ф. "Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки". Книга 1. Трактори. – К.: Грамота, 2003 – 336с.
Антоненко А. Ф. Недашківський Р. М. "Комплексна система технічного обслуговування тракторів і автомобілів"