Інструкційно-технологічна карта № 2

Тема: Кривошипно-шатунний та газорозподільний механізми двигуна СМД-60.

Мета заняття: Закріпити і поглибити теоретичні знання по будові‚ роботі, регулюванню та технічному обслуговуванню кривошипно-шатунного механізму (КШМ) та газорозподільного механізму (ГРМ) двигуна СМД-60. Навчитись проводити розбирання, складання, регулювання та технічне обслуговування механізмів двигуна.

Матеріально-технічне забезпечення робочого місця: Трактори Т-150; монтажний двигун СМД-60‚ комплект інструментів, приладів і пристосувань; плакати‚ підручники‚ довідкова література

Зміст завдання та послідовність виконання

Обладнання,
інструмент,
пристосування

Технічні умови та вказівки щодо виконання завдання

1. Інструктаж з техніки безпеки праці.

2. Користуючись рекомендованою літературою та плакатами, повторіть будову‚ роботу та регулювання КШМ та ГРМ двигуна СМД-60. Безпосередньо на тракторі розгляньте кріплення двигуна до рами трактора.

Розріз двигуна,плакати,підручники.

3. Розберіть механізми двигуна, визначте назву, призначення, місце розташування та взаємодію деталей та вузлів:

Двигун.Набір інструментів

Зніміть кришки головок циліндрів, коромисла разом із стійками та осями коромисел, розгляньте будову та привід коромисел і клапанів.

Зніміть головку циліндрів правого ряду та прокладку. Зніміть впускний та випускний клапани першого циліндра‚ виясніть їх відмінності.

Виясніть призначення отворів і каналів у головці циліндрів та прокладці.

Зніміть піддон картера‚ масляний насос з маслоприймачем‚ маховик‚ картер маховика‚ щит‚ привідний шків на носку колінчастого вала‚ передню кришку‚ болти фіксації корінних кришок‚ кришки корінних підшипників‚ кришки нижніх головок шатунів‚ вийміть колінчастий вал. Вивчіть будову маховика та колінчастого вала.

Зверніть увагу на шатунні та корінні шийки‚ фланець‚ носок‚ а також ущільнення колінчастого вала з блок-картером.

Вийміть з першого циліндра поршень з шатуном‚ роз’єднайте їх і розгляньте будову шатуна‚ поршня‚ поршневого пальця та поршневих компресійних кілець (три) та маслознімного кільця; знайдіть позначки розмірних груп‚ вагових категорій поршня‚ шатуна‚ стрілку для правильного встановлення поршня у гільзі‚ позначки на шатуні та шатунній кришці.

Зніміть випускну трубу з глушником‚ турбокомпресор‚ кришку впускного колектора; вийняти газорозподільний (кулачковий) вал‚ штанги та штовхачі. Розгляньте спосіб фіксації кулачкового вала від осьових переміщень.

Розгляньте будову блок-картера‚ призначення наявних отворів‚ каналів‚ порожнин і площин кріплення вузлів‚ механізмів та деталей двигуна.

Визначте розмірні групи поршнів і гільз:

Гільзи циліндрів по внутрішньому діаметру‚ а поршні по зовнішньому діаметру поділяються на дві розмірні групи: “Б” і “М”.

1) Підберіть комплект поршнів для встановлення на двигун
(за масою).

2) Розгляньте порядок
з’єднання і роз’єднання поршнів із шатунами.

При з’єднанні поршня і шатуна за допомогою поршневого пальця‚ поршень необхідно попередньо розігріти у масляній ванні до температури 50–800 С.

3) Розгляньте типи поршневих кілець.

Зверніть увагу на розміщення поршневих кілець в канавках поршнів.

4) Заміряйте діаметри корінних та шатунних шийок колінчастого вала та перевірте відповідність вкладишів.

5) Проведіть комплектування колінчастого вала вкладишами за номінальних розмірів шийок.

4. Зберіть механізми двигуна у зворотному порядку.

Двигун. Набір інструментів.

Зверніть увагу на взаємозамінність вкладишів, зусилля затягування гайок, відповідність до позначок на кришках і головках шатунів.

5. Відрегулюйте зазори між бойками коромисел і торцями клапанів. По плакату розгляньте.

Двигун, підручники, плакати.

Теплові зазори між бойками коромисел і торцями стержнів клапанів повинні бути:
для впускних та випускних клапанів: 0,46-0,50 мм;
порядок роботи циліндрів: 1-4-2-5-3-6.

6. Приберіть робоче місце та перевірити його комплектність.

7.Оформіть звіт про виконану роботу.

Опис конструкції, схеми, технічні умови, основні технологічні та регулювальні параметри:

1. Позначення розмірної групи наносяться на верхній торець гільзи та на днище поршня. У комплекті поршнів для двигуна різниця у їх масі не повинна перевищувати 10 г. Для цього їх сортують на дві вагові групи: “1” (масою від 2330 до 2340 г) та “2” (більше 2340 до 2350 г). Позначка вагової групи – на днищі поршня. Поршень встановлюється у гільзу стрілкою (на днищі) до носка колінчастого вала (тому що поршневий палець зміщений від осі поршня на 1‚85 мм в сторону обертання колінчастого вала для рівномірного приробітку поршня по висоті). Шатуни по масі поділяють на дві групи: “А” (від 3896 г до 3910 г) і “Б” (від 3911 до 3924 г)‚ так‚ щоб різниця у масі не перевищувала 14 г. Позначки нанесено біля роз’ємів нижньої головки шатуна. При встановленні шатуна на двигун більша фаска на нижній головці шатуна повинна бути біля щоки колінчастого вала.

2. Зазор у замках нових поршневих кілець повинен бути 0‚45–0‚75 мм; при складанні на поршні замки розводити на 1200‚ але не навпроти отвору під поршневий палець.

3. Осьове переміщення колінчастого вала (0‚12–0‚34 мм) обмежується чотирма упорними півкільцями з біметалевої стрічки‚ встановленими з обох боків четвертого корінного підшипника.

4. Осьове переміщення кулачкового вала (0‚08–0‚34 мм) обмежується упорним фланцем‚ встановленим між привідною шестернею і опорною шийкою кулачкового вала.

5. Для правильної взаємодії КШМ‚ ГРМ та системи живлення двигуна шестерні газорозподілу необхідно при складанні встановлювати по мітках.

Питання для самоконтролю:

1. Яке призначення КШМ?
2. Вкажіть відмінності у будові КШМ рядного та V-подібного двигуна.
3. Яких умов необхідно дотримуватися при підборі комплекту поршнів‚ гільз та шатунів для двигуна СМД-60? Поясніть можливі наслідки недотримання цих вимог.
4. Як ущільнюється зазор між блок-картером і гільзами у їх нижніх частинах?
5. Назвіть можливі причини виходу з випускної труби відпрацьованих газів білого‚ синього та чорного кольору.
6. Зношування яких деталей КШМ впливає на зниження компресії в циліндрах двигуна?
7. Як і чому циліндри правого і лівого рядів зміщені одні відносно одного?
8. Зарисуйте схему послідовності затягування гайок на шпильках кріплення головки циліндрів.
9. Які причини падіння потужності, перевитрати масла, палива, підвищеної димленості, зменшення компресії у циліндрах?
10. Які роботи виконують під час ТО КШМ двигуна СМД-60 та СМД-18 ?
11. Вкажіть відмінності у розміщенні розподільних шестерень на двигунах СМД-18 та СМД 60 та вимоги до правильного їх розміщення при складанні двигуна.
12. З якого матеріалу виготовляють клапани?
13. Чим відрізняються впускні і випускні клапани розглянутих двигунів? Зарисуйте схему розміщення клапанів для правої головки циліндрів.
14. Яке призначення зазору між клапанами і коромислом ГРМ?
15. Які наслідки встановлення замалого або завеликого зазору між коромислами і клапанами?
16. Поясніть порядок регулювання теплових зазорів у ГРМ двигуна СМД-60.
17. Які роботи виконують під час ТО ГРМ двигуна СМД-60 та СМД-18 ?

Після проведеного заняття учень повинен:

Знати:

Вміти:

1. Призначення та будову кривошипно-шатунного (КШМ) та газорозподільного механізмів
(ГРМ) двигунів.

1. Розбирати та складати кривошипно-шатунний механізм (КШМ) та газорозподільний механізм (ГРМ) двигуна СМД-60.

2. Технічні умови комплектування кривошипно-шатунного (КШМ) та газорозподільного механізмів
(ГРМ) двигуна СМД-60.

2. Комплектувати кривошипно-шатунний (КШМ) та газорозподільний (ГРМ) механізми двигуна СМД-60.

3. Роботу кривошипно-шатунного механізму (КШМ) та газорозподільного механізму (ГРМ).

3. Встановити розподільні шестерні за позначками.

4. Порядок регулювання газорозподільного механізму.

4. Регулювати теплові зазори в газорозподільному механізмі.

Завдання до звіту про виконану роботу: Дайте відповіді на запитання для самоконтролю.

Навчальні посібники (література):
Гельман Б. М., Москвін М. В. "Сільськогосподарські трактори та автомобілі". Книга 1. Двигуни. – ВО "Агроиздат", 1987. – 302с.
Головчук А. Ф. "Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки". Книга 1. Трактори. – К.: Грамота, 2003 – 336с.
Антоненко А. Ф. Недашківський Р. М. "Комплексна система технічного обслуговування тракторів і автомобілів"

^^вверх^^