Інструкційно-технологічна карта № 4
Тема: Система охолодження та мащення Двигуна СМД-60.
Мета заняття: Закріпити і поглибити теоретичні знання по будові‚ роботі, регулюванню та технічному обслуговуванні систем охолодження та мащення двигунів тракторів СМД-60. Навчитись проводити розбирання і збирання вузлів та агрегатів систем охолодження і мащення.
Матеріально-технічне забезпечення робочого місця: Трактор Т-150‚ монтажний двигун СМД-60‚ комплект інструментів, приладів і пристосувань; плакати‚ підручники‚ довідкова література.
Зміст завдання тапослідовністьвиконання | Обладнання, | Технічні умови тавказівкищодо виконаннязавдання |
1. Інструктаж з техніки безпеки праці. | ||
2.Користуючись рекомендованою літературою та плакатами, повторіть будову‚ роботу та регулювання систем охолодження та мащення тракторних двигунів. Безпосередньо на тракторах розгляньте розміщення та кріплення вузлів і агрегатів цих систем. | Розріз двигуна, плакати, підручники. | |
3. Розгляньте будову радіатора‚ виясніть розміщення і роботу клапанів кришки радіатора. Розгляньте будову і привід шторки радіатора. | Розріз двигуна, плакати, підручники, радіатор. | |
4. Розберіть і вивчіть будову водяної помпи і вентилятора. Зберіть водяну помпу. | Розріз двигуна, плакати, підручники. | Дотримуватись послідовності розбирання. При розбиранні і складанні помпи не допускати пошкодження деталей‚ торцевого ущільнення вала та різьбових частин. |
5. Відрегулюйте натяг паса приводу вентилятора і водяної помпи. Навчіться проводити операції по технічному обслуговуванні системи охолодження двигуна СМД–60. | Набір інструментів, мастило. | Силу натягу пасів приводу вентилятора водяного насоса, генератора, визначають за їх прогином. В разі натискання з зусиллям 30-50 Н. Прогин пасу для двигуна СМД-60 має становити 8-14 мм. |
6. Зніміть і розгляньте будову та роботу термостата‚ виясніть рух охолоджувальної рідини при різних її температурах. Розгляньте розміщення зливних кранів системи охолодження. | Термостат, плакати, підручники. | |
7. Виясніть, як контролюється температурний режим роботи двигуна та як він регулюється у холодну пору року. | Плакати, підручники. | |
8. Для вивчення будови і роботи систем мащення: зніміть піддон з двигуна‚ масляний насос з маслозабірником. Розберіть та розгляньте його будову та роботу. Зберіть і встановіть масляний насос на двигун. | Двигун, плакати,підручники. | Дотримуйтесь послідовності розбирання масляного насоса. |
9. Зніміть з двигуна насос передпускового прокачування масла‚ розберіть‚ розгляньте його будову‚ виясніть шлях підведення масла до нього та подачі у магістраль системи мащення. Зніміть і розгляньте будову зворотного клапана. | Набір інструментів, плакати, підручники. | Дотримуйтесь послідовності розбирання насоса передпускового прокачування масла. |
10. Розгляньте по плакатах та відшукайте на двигуні канали для підведення масла до тертьових поверхонь деталей двигуна‚ до колінчастого вала компресора та вала турбокомпресора. | Двигун, плакати. | |
11. Зніміть і розберіть відцентровий маслоочисник (центрифугу)‚ розгляньте його будову та роботу. Виясніть розміщення і роботу диференціального клапана. | Плакати, центрифуга, підручники. | |
12. Розгляньте розміщення та підключення датчиків і покажчиків температури охолоджувальної рідини та тиску масла. | Плакати, підручники. | |
13. Зберіть і встановіть на двигун зняті вузли та агрегати. | Інструменти, підручники, плакати. | Дотримуйтесь порядку складання. |
14. Навчіться проводити операції по технічному обслуговуванню системи мащення двигуна
| Плакати, підручники. | |
15. Приберіть робоче місце та перевірте його комплектність. | ||
16. Оформіть звіт про виконану роботу. |
Опис конструкції, схеми, технічні умови, основні технологічні та регулювальні параметри:
Основні дані для перевірки та регулювання систем охолодження і мащення двигуна СМД-60
І. СИСТЕМА ОХОЛОДЖЕННЯ | Параметри | ІІ. СИСТЕМА МАЩЕННЯ | Параметри |
Оптимальна температура охолоджувальної рідини: | 80-97 ° С | Тиск масла в системі‚ | 3–5 |
Регулювання теплового режиму двигуна: - автоматично: - вручну: | 2-ма термостатами; шторкою радіатора | Місткість системи мащення | 18 л |
Регулювання натягу пасів вентилятора: | Натяжним роликом |
Частота обертання ротора центрифуги при тиску 3‚5 кгс/см ²: | Не менше 5000 об/хв |
Зусилля натиску на привідні паси: | 40 Н | Марка масла: | М-10Г2 |
Прогин привідних пасів: | 8–14 мм | - зимове: | М-8Г2 |
Місткість системи охолодження: | 48 л |
Можливі несправності системи охолодження і мащення:
Неспраність: | Можливі причини виникнення: |
Двигун перегрівається: | - закрита шторка радіатора; несправний термостат; - недостатня кількість охолоджувальної рідини; - засмічений радіатор; слабкий натяг пасів приводу вентилятора; - накип в системі охолодження; - несправні контрольно-вимірювальні прилади. |
Зниження тиску масла в системі мащення: |
- недостатня кількість масла в системі; - зріджене масло; - забруднення маслоприймача; - несправність диференціального клапана системи мащення; - несправність контрольно-вимірювальних приладів. |
Питання для самоконтролю:
1. Як змащуються підшипники водяної помпи двигуна СМД-60?
2. Чому в системі охолодження СМД-60 встановлено два термостати? Поясніть шлях руху охолоджувальної рідини в обох рядах циліндрів при різних температурах.
3. Назвіть можливі наслідки тривалої роботи двигуна з низькою температурою охолоджувальної рідини.
4. Чому на шляху подачі масла до масляного радіатора встановлено дросельний отвір?
5. Якими способами і за допомогою яких пристроїв здійснюється очистка масла в системі мащення двигуна СМД-60?.
6. До яких деталей двигуна масло подається під тиском постійно‚ а до яких – імпульсами? Які деталі змащуються розбризкуванням?
7. Поясніть призначення і роботу насоса передпускового прокачування масла. Для чого призначений зворотний клапан?
8. Вкажіть можливі наслідки тривалої роботи двигуна з низьким тиском масла в системі мащення.
10. Як повинен поступити тракторист при різкому зниженні чи підвищенні тиску масла? Чому?
11. Які операції проводяться під час ТО систем охолодження та систем мащеннядвигуна СМД-60?
Після проведеного заняття учень повинен:
Знати: | Вміти: |
1. Призначення, будову та роботу систем охолодження та мащення двигунів. | 1. Розбирати та складати вузли систем охолодження та мащення. |
2. Температурний режим роботи двигунів. | 2. Регулювати температурні режими роботи двигуна. |
3. Схеми подачі масла до тертьових поверхонь. | 3. Проводити технічне обслуговування систем охолодження та мащення двигунів. |
Завдання до звіту про виконану роботу:
Навчальні посібники (література):
Гельман Б. М., Москвін М. В. "Сільськогосподарські трактори та автомобілі". Книга 1. Двигуни. – ВО "Агроиздат", 1987. – 302с.
Головчук А. Ф. "Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки". Книга 1. Трактори. – К.: Грамота, 2003 – 336с.
Антоненко А. Ф. Недашківський Р. М. "Комплексна система технічного обслуговування тракторів і автомобілів"