Інструкційно-технологічна карта № 4

Тема: Система охолодження та мащення Двигуна СМД-60.

Мета заняття: Закріпити і поглибити теоретичні знання по будові‚ роботі, регулюванню та технічному обслуговуванні систем охолодження та мащення двигунів тракторів СМД-60. Навчитись проводити розбирання і збирання вузлів та агрегатів систем охолодження і мащення.

Матеріально-технічне забезпечення робочого місця: Трактор Т-150‚ монтажний двигун СМД-60‚ комплект інструментів, приладів і пристосувань; плакати‚ підручники‚ довідкова література.

Зміст завдання тапослідовністьвиконання

Обладнання,
інструмент,
пристосування

Технічні умови тавказівкищодо виконаннязавдання

1. Інструктаж з техніки безпеки праці.

2.Користуючись рекомендованою літературою та плакатами, повторіть будову‚ роботу та регулювання систем охолодження та мащення тракторних двигунів. Безпосередньо на тракторах розгляньте розміщення та кріплення вузлів і агрегатів цих систем.

Розріз двигуна, плакати, підручники.

3. Розгляньте будову радіатора‚ виясніть розміщення і роботу клапанів кришки радіатора. Розгляньте будову і привід шторки радіатора.

Розріз двигуна, плакати, підручники, радіатор.

4. Розберіть і вивчіть будову водяної помпи і вентилятора. Зберіть водяну помпу.

Розріз двигуна, плакати, підручники.

Дотримуватись послідовності розбирання. При розбиранні і складанні помпи не допускати пошкодження деталей‚ торцевого ущільнення вала та різьбових частин.

5. Відрегулюйте натяг паса приводу вентилятора і водяної помпи. Навчіться проводити операції по технічному обслуговуванні системи охолодження двигуна СМД–60.

Набір інструментів, мастило.

Силу натягу пасів приводу вентилятора водяного насоса, генератора, визначають за їх прогином. В разі натискання з зусиллям 30-50 Н. Прогин пасу для двигуна СМД-60 має становити 8-14 мм.

6. Зніміть і розгляньте будову та роботу термостата‚ виясніть рух охолоджувальної рідини при різних її температурах. Розгляньте розміщення зливних кранів системи охолодження.

Термостат, плакати, підручники.

7. Виясніть, як контролюється температурний режим роботи двигуна та як він регулюється у холодну пору року.

Плакати, підручники.

8. Для вивчення будови і роботи систем мащення: зніміть піддон з двигуна‚ масляний насос з маслозабірником. Розберіть та розгляньте його будову та роботу. Зберіть і встановіть масляний насос на двигун.

Двигун, плакати,підручники.

Дотримуйтесь послідовності розбирання масляного насоса.

9. Зніміть з двигуна насос передпускового прокачування масла‚ розберіть‚ розгляньте його будову‚ виясніть шлях підведення масла до нього та подачі у магістраль системи мащення. Зніміть і розгляньте будову зворотного клапана.

Набір інструментів, плакати, підручники.

Дотримуйтесь послідовності розбирання насоса передпускового прокачування масла.

10. Розгляньте по плакатах та відшукайте на двигуні канали для підведення масла до тертьових поверхонь деталей двигуна‚ до колінчастого вала компресора та вала турбокомпресора.

Двигун, плакати.

11. Зніміть і розберіть відцентровий маслоочисник (центрифугу)‚ розгляньте його будову та роботу. Виясніть розміщення і роботу диференціального клапана.

Плакати, центрифуга, підручники.

12. Розгляньте розміщення та підключення датчиків і покажчиків температури охолоджувальної рідини та тиску масла.

Плакати, підручники.

13. Зберіть і встановіть на двигун зняті вузли та агрегати.

Інструменти, підручники, плакати.

Дотримуйтесь порядку складання.

14. Навчіться проводити операції по технічному обслуговуванню системи мащення двигуна
СМД–60.

Плакати, підручники.

15. Приберіть робоче місце та перевірте його комплектність.

16. Оформіть звіт про виконану роботу.


Опис конструкції, схеми, технічні умови, основні технологічні та регулювальні параметри:


Основні дані для перевірки та регулювання систем охолодження і мащення двигуна СМД-60


І. СИСТЕМА ОХОЛОДЖЕННЯ

Параметри

ІІ. СИСТЕМА МАЩЕННЯ

Параметри

Оптимальна температура охолоджувальної рідини:

80-97 ° С

Тиск масла в системі‚
кгс/см ²:

3–5

Регулювання теплового режиму двигуна:

- автоматично:




- вручну:




2-ма термостатами;



шторкою радіатора

Місткість системи мащення

18 л

Регулювання натягу пасів вентилятора:

Натяжним роликом

Частота обертання ротора центрифуги при тиску 3‚5 кгс/см ²:

Не менше 5000 об/хв

Зусилля натиску на привідні паси:

40 Н

Марка масла:
- літнє:

М-10Г2

Прогин привідних пасів:

8–14 мм

- зимове:

М-8Г2

Місткість системи охолодження:

48 л

Можливі несправності системи охолодження і мащення:


Неспраність:

Можливі причини виникнення:

Двигун перегрівається:

- закрита шторка радіатора; несправний термостат;

- недостатня кількість охолоджувальної рідини;

- засмічений радіатор; слабкий натяг пасів приводу вентилятора;

- накип в системі охолодження;

- несправні контрольно-вимірювальні прилади.

Зниження тиску масла в системі мащення:

- недостатня кількість масла в системі;

- зріджене масло;

- забруднення маслоприймача;

- несправність диференціального клапана системи мащення;

- несправність контрольно-вимірювальних приладів.

Питання для самоконтролю:

1. Як змащуються підшипники водяної помпи двигуна СМД-60?
2. Чому в системі охолодження СМД-60 встановлено два термостати? Поясніть шлях руху охолоджувальної рідини в обох рядах циліндрів при різних температурах.
3. Назвіть можливі наслідки тривалої роботи двигуна з низькою температурою охолоджувальної рідини.
4. Чому на шляху подачі масла до масляного радіатора встановлено дросельний отвір?
5. Якими способами і за допомогою яких пристроїв здійснюється очистка масла в системі мащення двигуна СМД-60?.
6. До яких деталей двигуна масло подається під тиском постійно‚ а до яких – імпульсами? Які деталі змащуються розбризкуванням?
7. Поясніть призначення і роботу насоса передпускового прокачування масла. Для чого призначений зворотний клапан?
8. Вкажіть можливі наслідки тривалої роботи двигуна з низьким тиском масла в системі мащення.
10. Як повинен поступити тракторист при різкому зниженні чи підвищенні тиску масла? Чому?
11. Які операції проводяться під час ТО систем охолодження та систем мащеннядвигуна СМД-60?

Після проведеного заняття учень повинен:

Знати:

Вміти:

1. Призначення, будову та роботу систем охолодження та мащення двигунів.

1. Розбирати та складати вузли систем охолодження та мащення.

2. Температурний режим роботи двигунів.

2. Регулювати температурні режими роботи двигуна.

3. Схеми подачі масла до тертьових поверхонь.

3. Проводити технічне обслуговування систем охолодження та мащення двигунів.


Завдання до звіту про виконану роботу: Дайте відповіді на запитання для самоконтролю.

Навчальні посібники (література):
Гельман Б. М., Москвін М. В. "Сільськогосподарські трактори та автомобілі". Книга 1. Двигуни. – ВО "Агроиздат", 1987. – 302с.
Головчук А. Ф. "Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки". Книга 1. Трактори. – К.: Грамота, 2003 – 336с.
Антоненко А. Ф. Недашківський Р. М. "Комплексна система технічного обслуговування тракторів і автомобілів"

^^вверх^^