Інструкційно-технологічна карта № 5
Тема: Система живлення двигунів Д-240 та А-41.
Мета заняття:Закріпити і поглибити теоретичні знання по будові, роботі, регулюванню та технічному обслуговуванні вузлів системи живлення двигунів. Навчитись проводити розбирання, складання, встановлення та технічне обслуговування вузлів системи живлення дизельних двигунів.
Матеріально-технічне забезпечення робочого місця: Трактори МТЗ-80, ДТ 75МВ, монтажні агрегати і вузли системи живлення двигунів Д-240, А-41, комплект приладів, пристосувань та інструментів.
Зміст завдання та послідовність виконання | Обладнання, | Технічні умови тавказівкищодо виконаннязавдання |
1. Інструктаж з техніки безпеки праці. | ||
2. Повторіть загальну будову і роботу системи живлення двигуна Д-240, Безпосередньо на тракторі розгляньте розташування і взаємодію вузлів, приладів та органів керування системою живлення. | Розріз двигуна, плакати, підручники. | |
3. Розгляньте будову і роботу повітроочисника з пилевідділювачем. Виясніть шлях проходження повітря та виясніть, як забезпечується пилевіддідення та очищення повітря в пилевіддільнику, фільтрувальних елементах та масляній ванні повітроочисника. | Розріз двигуна, плакати, підручники. | |
4. Розгляньте на тракторі будову паливного бака, кришки заливної горловини, витратного і зливного кранів, способи контролю рівня палива. | Трактор, паливний бак, плакати, підручники. | |
5. Розберіть, вивчіть будову і роботу фільтра грубої очистки палива. | Плакати, розріз двигуна, фільтри. | |
6. Розберіть, вивчіть будову і роботу паливопідкачувального насосу, а також насосу ручної підкачки палива. | Плакати, розріз двигуна. | Дотримуйтесь порядку розбирання. |
7. Вивчіть будову і роботу фільтра тонкої очистки палива. Огляньте фільтруючі елементи, пристрій для видалення повітря. | Плакати, розріз двигуна, фільтри. | Зверніть увагу на ущільнення фільтрувальних елементів в корпусі фільтра. |
8.Проведіть часткове розбирання паливного насосу УТН-5М: | Підручники, плакати, двигун. | Дотримуйтесь порядку розбирання та збирання паливного насосу УТН-5М. |
а) Від’єднайте регулятор, викрутіть один із штуцерів насосної секції, вийміть пружину і сідло з нагнітальним клапаном. | ||
б) Зніміть бічну кришку паливного насосу і з допомогою пристосування вийміть деталі насосної секції. | ||
в) Розгляньте будову і роботу насосної секції та механізму зміни кількості та початку подачі палива. | ||
г) Розгляньте будову кулачкового валика та кріплення його в корпусі насосу. | ||
д) Зберіть паливний насос і виясніть місця приєднання паливних трубо¬проводів для підведення палива. | ||
е) Використовуючи плакат і розріз регулятора, розгляньте його будову, роботу і взаємодію із насосними секціями паливного насосу. | ||
є) Зберіть та вивчіть будову і роботу форсунки. Ознайомтесь із способом регулювання форсунки на заданий тиск вприскування палива. | Зверніть увагу на високу якість виготовлення і шорсткість поверхонь розпилювача. | |
9. По плакатах, на тракторі ДТ-75 МВ і натуральних вузлах виясніть особливості конструкції системи живлення двигуна А-41. | Плакати, натуральні вузли. | Зверніть увагу на особливості будови повітроочисника, паливних фільтрів, насосних секцій паливного насосу і механізм зміни подачі палива. |
10. Ознайомтесь з порядком встановлення паливного насоса на двигун. | Двигун, підручники. | |
11. Навчіться проводити технічне обслуговування системи живлення двигунів Д-240 та А-41. | Двигун, підручники. | |
12. Приберіть робоче місце і перевірте його комплектність. | ||
13. Оформіть звіт про виконану роботу. |
Опис конструкції, схеми, технічні умови, основні технологічні та регулювальні параметри:
Основні несправності системи живлення дизельного двигуна:
1. Зниження потужності двигуна:
- нерівномірна або недостатня подача палива в циліндри двигуна;
- незадовільне розпилення палива форсунками;
- неправильно встановлено кут випередження подачі палива;
- недостатня подача в циліндри;
- регулятор не підтримує номінальну частоту обертання колінчастого вала.
2. Двигун раптово зупиняється:
- паливо не надходить до паливного насосу;
- наявність повітря в паливній апаратурі;
- незадовільний стан паливопідкачувального насосу,
3. Двигун розвиває високу частоту обертання колінчастого вала (іде в рознос):
- надмірний рівень масла в піддоні повітроочисника;
- заїдання рейки паливного насосу в положенні максимальної подачі палива;
4. Стуки в двигуні:
- паливний насос встановлено в великим кутом випередження початку подачі палива;
- не працює одна із форсунок.
5. Димний вихлоп відпрацьованих газів (чорний дим):
- недостатня подача повітря;
- незадовільне розпилювання палива форсунками;
- невірно встановлено кут випередження початку подачі палива;
- незадовільна якість палива.
Питання для самоконтролю:
1. Яке призначення системи живлення?
2. Які вузли і агрегати системи живлення двигуна Д-240 з’єднані між собою паливними трубопроводами високого тиску?
3. Як розміщуються паливні баки?
4. Чому повітроочисник двигуна Д-240 називають комбінованим?
5. Як визначається ступінь засмічення повітроочисника, та чим його контролюють?
6. Яким повинен бути рівень масла в піддоні повітроочисника двигуна Д-240?
7. Як промиваються фільтрувальні елементи фільтра тонкого очищення палива двигуна А-41?
8. Який порядок видалення повітря із системи живлення дизельного двигуна?
9. Дайте розшифрування марки паливного насосу 4ТН-9х10?
10. Як виявити непрацюючу форсунку на двигуні без знімання форсунок?
11. Яким механізмом змінюється подача палива?
12. Як встановити паливний насос на двигун з дотриманням оптимального кута випередження подачі палива?
13. Які операції необхідно виконати для перевірки кута початку подачі палива паливним насосом?
14. На який тиск вприскування палива регулюються форсунки двигуна Д-240?
15. Яке призначення електрофакельного підігріву, що встановлений на впускному колекторі?
16. Які операції проводять під час технічного обслуговування форсунок?
17. Назвіть можливі несправності системи живлення, що спричиняють утруднений запуск двигуна.
Після проведеного заняття учень повинен:
Знати: |
Вміти: |
1. Призначення, будову та роботу систем живлення двигунів Д-240, А-41. | 1. Підготувати систему живлення до запуску двигуна. |
2. Призначення, будову та роботу повітроочисників | 2. Замінювати фільтрувальні елементи. |
3. Призначення, будову та роботу паливних фільтрів, баків, паливопроводів. | 3. Розбирати і складати фільтри, замінювати фільтрувальні елементи та їх промивати. |
4. Призначення, будову та роботу паливопідкачувального насоса. | 4. Самостійно розбирати та правильно складати паливопідкачувальний насос. |
5. Призначення, будову, роботу і типи форсунок. | 5. Самостійно розбирати, складати та регулювати форсунки. |
6. Призначення, будову і роботу паливного насоса УТН-5М. | 6. Розбирати та складати паливні насоси для усунення несправностей. |
7. Призначення, будову і роботу регулятора. | 7. Проводити технічне обслуговування системи живлення. |
8. Операції ТО системи живлення. | |
9. Регулювальні параметри системи живлення. |
Завдання до звіту про виконану роботу: Дайте відповіді на запитання для самоконтролю.
Навчальні посібники (література):
Гельман Б. М., Москвін М. В. "Сільськогосподарські трактори та автомобілі". Книга 1. Двигуни. – ВО "Агроиздат", 1987. – 302с.
Головчук А. Ф. "Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки". Книга 2. Трактори. – К.: Грамота, 2003 – 336с.
Антоненко А. Ф. Недашківський Р. М. "Комплексна система технічного обслуговування тракторів і автомобілів"