Інструкційно-технологічна карта № 15
Тема: Гальмівні системи тракторів.
Мета заняття: Закріпити і поглибити теоретичні знання по будові та регулюванню гальмівних систем з механічним та пневматичним приводом; навчитись проводити розбирання, складання і регулювання вузлів та агрегатів гальмівних систем тракторів Т-150К, МТЗ-80/82, ЮМЗ-6, Т 40.
Матеріально-технічне оснащення робочого місця: Трактори Т-150К, МТЗ-80, Т-40, вузли і агрегати гальмівної системи, плакати, підручники, комплект інструментів, приладів і пристосувань.
Зміст та послідовність виконання роботи:
1. Ознайомтесь з правилами техніки безпеки при виконанні роботи.
2. Користуючись рекомендованою літературою та плакатами, повторіть і розгляньте на тракторі загальну будову гальмівної системи трактора Т-150К‚ виясніть розташування та кріплення складових частин гальмівної системи.
3. Розгляньте будову повітряного балона (ресивера)‚ запобіжного клапана‚ витратного крана.
4. Огляньте на тракторі кріплення компресора. Виконайте часткове розбирання компресора і зверніть особливу увагу на:
- схему під’єднання компресора у пневматичному приводі гальм;
- розташування‚ будову та роботу впускних та нагнітальних клапанів;
- будову і роботу регулятора тиску повітря;
- будову і взаємодію деталей кривошипно-шатунного механізму компресора‚ способи підведення масла та охолоджувальної рідини.
- спосіб натягування привідного паса компресора. Зберіть компресор.
5. Розберіть гальмівний кран‚ вивчіть назви його деталей. Розбирання гальмівного крана розпочинайте з секції приводу гальм причепа:
- розгляньте механізм приводу керування секціями гальмівного крана‚ роботу секцій при натиснутій педалі гальм та при розгальмовуванні робочих колісних гальм і гальмівних механізмів причепа.
- зверніть увагу на випереджаючу дію спрацьовування гальм причепа‚ яку забезпечує секція приводу гальм причепа разом з повітророзподільником. Виясніть процес автоматичного загальмовування причепа при аварійному його від’єднанні від трактора‚ а також метод примусового розгальмовування від’єднаного причепа. Зберіть гальмівний кран трактора і проведіть його регулювання.
6. Зніміть колесо і гальмівний барабан‚ розгляньте будову і принцип дії колісних гальм. Виясніть дію регулювальних пристроїв гальмівних колодок. Встановіть гальмівний барабан і колесо та проведіть регулювання колісного гальма.
7. Користуючись плакатами, повторіть будову і дію гальм трактора МТЗ-80.
8. Розберіть праве гальмо трактора, розгляньте його будову, виясніть, як здійснюється гальмування трактора при натисканні на педалі гальм. Складіть гальма, перевірте і відрегулюйте вільний хід педалей гальм.
9. Користуючись плакатами і довідковою літературою, виясніть відмінності у будові та роботі гальм тракторів Т-40АМ, ЮМЗ-6Л та порядок їх регулювання.
10. Приберіть робоче місце і перевірте його комплектність.
11. Оформіть звіт про виконану роботу.
Опис конструкції, схеми, технічні умови, основні технологічні та регулювальні параметри.
Основні регулювальні дані гальмівної системи трактора Т-150К.
- вільний хід педалі приводу гальм: 25 – 45 мм;
- вільний хід випускних клапанів гальмівного крана: 2 – 3 мм;
-вільний хід важеля гальмівного крана: 1 – 2 мм;
-час випередження спрацювання гальм причепа: 0‚2 – 0‚3 сек.
- робочий хід штока гальмівних камер: 15 – 20 мм;
- Зазор між гальмівним барабаном і колодками:
біля розтискного кулака‚ не менше: 0‚4 – 0‚6 мм;
біля осей колодок: 0‚2 – 0‚6 мм;
- зазор між барабаном і гальмівною стрічкою центрального (стоянкового гальма) 1‚5 – 2‚0 мм
- прогин паса приводу компресора (у верхній частині при зусиллі натискання 4 кгс: 8 – 14 мм;
-тиск повітря‚ при якому регулятор тиску відключає подачу повітря в систему‚ МПа
(кгс/см2): 0‚73–0‚77 МПа (7‚3 – 7‚7 кгс/см2)
-тиск повітря‚ при якому регулятор тиску відновлює подачу повітря в систему від компресора‚ МПа (кгс/см2): 0‚60–0‚64 МПа (6‚0 – 6‚4 кгс/см2)
- тиск повітря‚ при якому спрацьовує запобіжний клапан‚ МПа (кгс/см2):
0‚90–1‚05 МПа
(9‚0 – 10‚5 кгс/см2)
- тиск повітря в системі‚ при якому допускається початок руху трактора з причепом‚ МПа
(кгс/см2): 0‚48–0‚53 МПа (4‚8 – 5‚3 кгс/см2)
- розмір від торця корпуса до отворів вилки пневмокамери: 74 – 75 мм.
Основні несправності гальмівної системи та причини їх виникнення:
1. Слабка (недостатня) дія гальм: - замаслювання накладок гальмівних колодок;
- недостатній тис повітря в системі;
- порушення регулювань робочих гальм і приводу;
- несправності гальмівного крана.
2. Самозагальмовування трактора:
- поломка стягуючих пружин робочого гальма;
- неправильне регулювання гальм;
- відсутність вільного ходу педалі приводу гальм.
Питання для самоконтролю:
1. Як регулюється натяг паса приводу компресора?
2. Як проводиться часткове регулювання гальм трактора Т-150К?
3. Який пристрій пневмосистеми приводу гальм трактора забезпечує аварійне гальмування причепа при непередбачуваному (випадковому) відриві його від трактора?
4. Що станеться, якщо на тракторі Т-150К вийде з ладу регулятор тиску повітря?
5. Яке призначення верхньої та нижньої шкали манометра тиску повітря на щитку приладів трактора Т-150К?
6. Пояснити порядок перевірки і регулювання гальм тракторів МТЗ-80, Т-40М, ЮМЗ-6Л?