Інструкційно-технологічна карта № 15

Тема: Гальмівні системи тракторів.

Мета заняття: Закріпити і поглибити теоретичні знання по будові та регулюванню гальмівних систем з механічним та пневматичним приводом; навчитись проводити розбирання, складання і регулювання вузлів та агрегатів гальмівних систем тракторів Т-150К, МТЗ-80/82, ЮМЗ-6, Т 40.

Матеріально-технічне оснащення робочого місця: Трактори Т-150К, МТЗ-80, Т-40, вузли і агрегати гальмівної системи, плакати, підручники, комплект інструментів, приладів і пристосувань.

Зміст та послідовність виконання роботи:

1. Ознайомтесь з правилами техніки безпеки при виконанні роботи.

2. Користуючись рекомендованою літературою та плакатами, повторіть і розгляньте на тракторі загальну будову гальмівної системи трактора Т-150К‚ виясніть розташування та кріплення складових частин гальмівної системи.

3. Розгляньте будову повітряного балона (ресивера)‚ запобіжного клапана‚ витратного крана.

4. Огляньте на тракторі кріплення компресора. Виконайте часткове розбирання компресора і зверніть особливу увагу на:

- схему під’єднання компресора у пневматичному приводі гальм;

- розташування‚ будову та роботу впускних та нагнітальних клапанів;

- будову і роботу регулятора тиску повітря;

- будову і взаємодію деталей кривошипно-шатунного механізму компресора‚ способи підведення масла та охолоджувальної рідини.

- спосіб натягування привідного паса компресора. Зберіть компресор.

5. Розберіть гальмівний кран‚ вивчіть назви його деталей. Розбирання гальмівного крана розпочинайте з секції приводу гальм причепа:

- розгляньте механізм приводу керування секціями гальмівного крана‚ роботу секцій при натиснутій педалі гальм та при розгальмовуванні робочих колісних гальм і гальмівних механізмів причепа.

- зверніть увагу на випереджаючу дію спрацьовування гальм причепа‚ яку забезпечує секція приводу гальм причепа разом з повітророзподільником. Виясніть процес автоматичного загальмовування причепа при аварійному його від’єднанні від трактора‚ а також метод примусового розгальмовування від’єднаного причепа. Зберіть гальмівний кран трактора і проведіть його регулювання.

6. Зніміть колесо і гальмівний барабан‚ розгляньте будову і принцип дії колісних гальм. Виясніть дію регулювальних пристроїв гальмівних колодок. Встановіть гальмівний барабан і колесо та проведіть регулювання колісного гальма.

7. Користуючись плакатами, повторіть будову і дію гальм трактора МТЗ-80.

8. Розберіть праве гальмо трактора, розгляньте його будову, виясніть, як здійснюється гальмування трактора при натисканні на педалі гальм. Складіть гальма, перевірте і відрегулюйте вільний хід педалей гальм.

9. Користуючись плакатами і довідковою літературою, виясніть відмінності у будові та роботі гальм тракторів Т-40АМ, ЮМЗ-6Л та порядок їх регулювання.

10. Приберіть робоче місце і перевірте його комплектність.

11. Оформіть звіт про виконану роботу.

Опис конструкції, схеми, технічні умови, основні технологічні та регулювальні параметри.

Основні регулювальні дані гальмівної системи трактора Т-150К.

- вільний хід педалі приводу гальм: 25 – 45 мм;

- вільний хід випускних клапанів гальмівного крана: 2 – 3 мм;

-вільний хід важеля гальмівного крана: 1 – 2 мм;

-час випередження спрацювання гальм причепа: 0‚2 – 0‚3 сек.

- робочий хід штока гальмівних камер: 15 – 20 мм;

- Зазор між гальмівним барабаном і колодками:
біля розтискного кулака‚ не менше: 0‚4 – 0‚6 мм;
біля осей колодок: 0‚2 – 0‚6 мм;

- зазор між барабаном і гальмівною стрічкою центрального (стоянкового гальма) 1‚5 – 2‚0 мм

- прогин паса приводу компресора (у верхній частині при зусиллі натискання 4 кгс: 8 – 14 мм;

-тиск повітря‚ при якому регулятор тиску відключає подачу повітря в систему‚ МПа
(кгс/см2): 0‚73–0‚77 МПа (7‚3 – 7‚7 кгс/см2)

-тиск повітря‚ при якому регулятор тиску відновлює подачу повітря в систему від компресора‚ МПа (кгс/см2): 0‚60–0‚64 МПа (6‚0 – 6‚4 кгс/см2)

- тиск повітря‚ при якому спрацьовує запобіжний клапан‚ МПа (кгс/см2): 0‚90–1‚05 МПа
(9‚0 – 10‚5 кгс/см2)

- тиск повітря в системі‚ при якому допускається початок руху трактора з причепом‚ МПа
(кгс/см2): 0‚48–0‚53 МПа (4‚8 – 5‚3 кгс/см2)

- розмір від торця корпуса до отворів вилки пневмокамери: 74 – 75 мм.

Основні несправності гальмівної системи та причини їх виникнення:

1. Слабка (недостатня) дія гальм: - замаслювання накладок гальмівних колодок;

- недостатній тис повітря в системі;

- порушення регулювань робочих гальм і приводу;

- несправності гальмівного крана.

2. Самозагальмовування трактора:

- поломка стягуючих пружин робочого гальма;

- неправильне регулювання гальм;

- відсутність вільного ходу педалі приводу гальм.

Питання для самоконтролю:

1. Як регулюється натяг паса приводу компресора?
2. Як проводиться часткове регулювання гальм трактора Т-150К?
3. Який пристрій пневмосистеми приводу гальм трактора забезпечує аварійне гальмування причепа при непередбачуваному (випадковому) відриві його від трактора?
4. Що станеться, якщо на тракторі Т-150К вийде з ладу регулятор тиску повітря?
5. Яке призначення верхньої та нижньої шкали манометра тиску повітря на щитку приладів трактора Т-150К?
6. Пояснити порядок перевірки і регулювання гальм тракторів МТЗ-80, Т-40М, ЮМЗ-6Л?

^^вверх^^