Вступ. Основні відомості про трактори.
Мета заняття:
дидактична: засвоїти знання із завдань та технічного переоснащення сільського господарства; розглянути поняття про
трактор та його роль у сільському господарстві країни; познайомити із історією тракторобудування у нашій країні;
виховна: проявити у учнів інтерес та любов до обраної професії; повагу до людей, що внесли свій вклад у розвиток науково-
технічного прогресу.
Вид заняття: екскурсія в минуле.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи навчання: інформаційно-повідомляючий, пояснювально-ілюстративний.
Міжпредметні зв’язки:
предмети, що забезпечують: фізика, хімія, історія;
предмети, які забезпечуються: Сільськогосподарські машини, Будова і ТО автомобілів.
Забезпечення заняття:
наочні посібники: папка «Світочі науки», стенди видатних людей даної професії, презентація «Історія тракторобудування»;
технічні засоби навчання: ноутбук, портативний проектор, ППЗ "Трактори і автомобілі".
Робочі місця: кабінет № 9.
Література:
основна: Я. Ю. Білоконь., А. І. Окоча., С. П. Коханівський «Трактори».– К.: Урожай, 1987 із змінами, переклад на укр.., 1991-368 с.;
Б. М. Гельман., М. В. Москвін «Сільськогосподарські
трактори і автомобілі». Книга 1. Двигуни. – ВО «Агроиздат»,
1987-302 с.;
додаткова: А. Т Потапенко., Рябченко., С. А. Карпенко «Тракторы» 6-е изд. Пер. С. укр. – К.: Урожай, 1983 – 328 с., ил..
Тривалість уроку: 40 хв.
Структура уроку:
1: Організаційна частина.
2: Мотивація навчальної діяльності.
3: Оголошення теми, мети, завдань уроку.
4: Вивчення нового матеріалу із первинним закріпленням.
5: Осмислення нових знань.
6: Закріплення, систематизація та узагальнення.
7: Підбиття підсумків уроку.
8: Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
Хід уроку:
1: Організаційна частина - 2 хв.
1.1. Перевірка присутності учнів та готовності їх до уроку.
1.2. Підготовка до сприйняття матеріалу.
2: Мотивація навчальної діяльності - 2 хв.
2.1. Роль сільськогосподарської техніки у житті людини.
2.2. Роль тракторів у житті учнів та їх сімей.
Тема: "Вступ. Основні відомості про трактори".
План уроку:
1: Завдання з технічного переоснащення сільського господарства.
2: Поняття про трактор. Трактори – основа енергетики в
сільськогосподарському виробництві.
3: Історія тракторобудування в Україні.
1. Завдання з технічного переоснащення сільського господарства.
Використання раціональної
агротехніки та прогресивних технологічних процесів на всіх етапах вирощування і переробки сільськогосподарської продукції – один із напрямів виходу з кризи в АПК.
Тому технічне переоснащення аграрного сектора економіки повинне забезпечувати виконання сучасних вимог до технологій сільськогосподарського виробництва.
Насамперед це:
- дотримання максимальних строків та якісного виконання технологічних операцій;
- досягнення високої продуктивності агрегатів та зменшення питомих енергетичних витрат на виконання сільськогосподарських робіт
за рахунок розширення використання ресурсоощадних технологій виробництва;
- збалансованих технологічних комплексів машин;
- альтернативних джерел енергії та зниження технологічного навантаження на довкілля;
- створення комфортних умов для роботи механізаторів.
2. Поняття про трактор. Трактори – основа енергетики в сільськогосподарському виробництві
Трактор – складна самохідна машина на колісному або гусеничному ходу, призначена для переміщення та приводу в дію робочих органів мобільних стаціонарних машин від ВВП або привідного шківа.
Трактор є одним із основних енергетичних засобів виконання різноманітних робіт не тільки у сільському господарстві а й у інших галузях народного господарства.
Сучасні трактори мають високі техніко-експлуатаційні показники, що забезпечують високу ефективність їх використання. Водночас ефективна та тривала робота тракторів, підтримання їхніх складових частин у робочому стані, своєчасне та якісне проведення технічних оглядів і ремонту, підготовка до виконання конкретних технологічних операцій, залежать від досконалого вивчення будови трактора, принципу дії вузлів, агрегатів, механізмів та систем, правил виконання роботи з ТО, вміння виявляти несправності та кваліфіковано їх усувати.
2. Історія тракторобудування в Україні.
Історія українського тракторобудування зароджує своє коріння іще у 1763 році, в якому уральський винахідник І. І. Ползунов розробив і виготовив паровий двигун (перша в світі двохциліндрова машина безперервної дії).
Згодом у 1791 році російський механік і винахідник Іван Кулібін побудував триколісну коляску-самокатку з двома ведучими колесами і одним переднім напрямним. У цій розробці вперше було застосовано коробку передач, рульове керування, роликові підшипники, гальма, маховики.
У Франції в 1830 році з’явилися перші колісні трактори з паровими машинами, а у 1837 році штаб-капітан Д. А. Загрядський розробляє гусеничний хід (екіпаж з безкінечними рухомими коліями).
Винайдення першого ДВЗ належить не вченому і не інженеру, а звичайному офіціанту Етьєну Ленуару у 1860 році, який працював на світильному газі, без попереднього стискання пальної суміші. За конструкцією цей двигун мало чим відрізнявся від парової машини (ККД – 4%). Охолодження циліндрів здійснювалось за допомогою води. Механізм простий, але завдяки ньому здійснили революцію в промисловості і на транспорті. У 1876 році німецький механік Н. Отто створив 4-тактний газовий двигун з попереднім стисканням пальної суміші перед іскровим запалюванням і ККД збільшився до 12 %. Цей двигун став праобразом сучасних карбюраторних двигунів.
У 1879 році був винайдений бензиновий двигун російським вченим Огнеславом Костовичем. Двигун мав електричне запалювання та потужність 60 кВт. У цьому ж році парохідний механік Федір Абрамович Блінов перший в світі розробив і сконструював гусеничний трактор де вирішив проблему його повороту, застосувавши роздільне керування гусеницями. Цікаво, що цей гусеничний хід мав усі основні елементи сучасної гусениці. Трактор мав раму довжиною 5 м, дві парові машини потужністю 10 – 12 к. с. і посередині один котел. Рухався він із швидкістю 2,14 – 3,3 км/год. Важив трактор 9820 кг. Кожна парова машина приводила в рух одну гусеницю. Машина дозволяла легко робити повороти в будь-якому напрямку і розвертатися на місці.
На виставці в м. Саратові у 1889 році Ф. А. Блінов вперше демонстрував свій трактр: чіпляв до нього сільськогосподарські знаряддя і вантажні платформи. Возив відвідувачів виставки. Але ніхто не хотів займатися промисловим виготовленням тракторів. Комісія виставки видала йому похвального листа. Пізніше Ф. А. Блінов розробив креслення гусеничного трактра з гасовим двигуном, але побудувати машину не встиг.
У 1894 році німецький інженер Рудольф Дизель теоретично обгрунтував робочий цикл, а через декілька років побудував перший в світі дизельний двигун з самозапалюванням. Р. Дизель отримав патент на винахід, який зробив переворот в техніці.
Деякі колеги і навіть друзі автора винаходу переконували його в тому, що в двигуні немає нічого винайденого, все це вже було зроблено раніше. Дизель заперечував, адже він підвищив ККД двигуна до 26, 2 %.
В 1897 році Р. Дизель сконструював третій по рахунку двигун – малогабаритний одноциліндровий 4-тактний потужністю 25 к. с., що працював на нафті і мав ККД 20 %. В ньому одночасно використовувалися відомі і вже раніше здійснені, але порізно в інших двигунах, принципи попереднього стискання повітря в кінці такту стиску безпосередньо перед впорскуванням палива та ін.
Дизель найбільш економна із всіх існуючих теплових машин.
Але дизельний двигун був іще не досконалий. На допомогу Р. Дизелю у 1899 році прийшов російський вчений інженер Г. Тринклер. Він запропонував удосконалену конструкцію ДВЗ з самозапалюванням від стиску, але без компресора для розпилювання палива. ККД приблизився до 50 %, що значно вище ККД парових і дизельних турбін та бензинових двигунів.
У 1910-1911 роках на заводі в м. Балаково учень Блінова, винахідник Я. Мамін створив перший вітчизняний колісний трактор, в якому був застосований нафтовий двигун потужністю 25 к. с. із запалюванням паливної суміші від стискання. Він дістав назву “Русский трактор” і вже до 1914 року було випущено більше 100 тракторів на цьому заводі.
Майже всі трактори того часу були недосконалими у технічному відношенні, мали багато марок, недостатню потужність та економічність, випускалися кустарно і невеликими партіями.
Необхідний був сучасний економічний трактор. Тому Я. Мамін купив за кордоном 1500 тракторів “Фордзон”, які були на той час найпростішими і найдешевшими американськими тракторами. А 1 листопада 1924 року з конвейєра заводу “Красный путиловец” у м. Ленінграді зійшов трактор “Фордзон-Путиловец”, який мав гасовий двигун потужністю 20 к. с. (14,7 кВт) і тришвидкісну коробку передач, яка давала змогу змінювати швидкість від 2,3 до 10,8 км/год.
Але сільськогосподарське виробництво вимагало все більше і більше тракторів, тому виникла необхідність у будівництві тракторних заводів. Зокрема у 1931 році побудували Харківський тракторний завод, який випускав трактор ХТЗ-15/30. Згодом вже після трьох років на Кіровському заводі випустився перший просапний трактор “Універсал”. З 1950 року випускаються: ДТ-54, ДТ-14, МТЗ-2, С-80.
На початку 60-х: Т-100 М, ДТ-75 М, Т-40, Т-25. 1970: К-701, Т-150 К, МТЗ-80/82, Т-40 М.
5: Осмислення нових знань (пропоную декільком учням висловити свою думку про вклад розглянутих видатних інженерів у розвиток науково- технічного прогресу). – 2 хв.
6:Закріплення, систематизація та узагальнення (проводжу фронтальну перевірку якості засвоєння вивченого на уроці матеріалу (опитую декількох учнів). – 4 хв.
7: Підбиття підсумків уроку (оцінюю роботу учнів на уроці). – 2 хв.
8: Інструктаж
щодо виконання домашнього завдання. – 2 хв.
Домашнє завдання:
Література основна:
Б. М. Гельман., М. В. Москвін «Сільськогосподарські трактори і
автомобілі». Книга 1. Двигуни. – ст. 9-12.