Призначення та загальна будова
кривошипно-шатунного механізму.
Мета заняття:
освітянська: розглянути призначення та загальну будову кривошипно-шатунного механізму. Навчати
учнів мислити в нестандартній ситуації;
розвиваюча: розвивати самостійне мислення учнів, уміння аналізувати, виділяти головне при роботі
з довідковою літературою, розвивати пізнавальний інтерес до предмету, оперативну пам'ять, розширити їх технічний кругозір;
виховна: виховувати в учнів відповідальне і бережливе відношення до техніки, творче відношення до праці і
навчання.
Вид заняття: повідомлення та засвоєння нових знань.
Форма навчальної діяльності: групова.
Місце уроку в навчальній темі: перший.
Тривалість уроку: 45 хв.
Робочі місця: кабінет № 9.
Забезпечення заняття:
навчально-методичне забезпечення:
❏ навчальні посібники:
⏤ Я. Ю. Білоконь., А. І. Окоча., С. П. Коханівський «Трактори» - К.: Урожай, 1987 із змінами, переклад на укр., 1991 – 368с.;
⏤ - А. Ф. Головчук., В. Ф. Орлов., О. П. Строков «Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки». Підручник у 3 кн. – К.: Грамота, 2003 – кн. 1:
Трактори. – 336с. іл.
❏ плакати:
⏤ № 45 «Кривошипно-шатунний механізм» (Т-150).
❏ стенди:
⏤ «Кривошипно-шатунний механізм» (Д-245).
❏ електронні засоби навчання:
⏤ ППЗ "Трактори і автомобілі",
навчальна презентація «Кривошипно-шатунний механізм»
(урок № 1).
❏ технічне оснащення:
⏤ двигун СМД-60 в зборі;
⏤ комп’ютер;
⏤ портативний проектор.
Міжпредметні зв’язки:
предмети, що забезпечують: Фізика, Хімія;Технічне креслення.
предмети, які забезпечуються: Сільськогосподарські машини, Будова і ТО вантажного автомобіля.
Методи і методичні прийоми:
інформаційно-рецептивний: розповідь, бесіда, пояснення, опис, ілюстрація, демонстрація;
частково-пошуковий: формування пізнавальних завдань, пошук рішення на основі евристичних вказівок.
Після вивчення теми учень:
повинен знати:
➠ призначення кривошипно-шатунного механізму;
➠ загальну будову кривошипно-шатунного механізму;
➠ вимоги до кривошипно-шатунного механізму.
повинен вміти:
➠ показувати на двигуні загальну будову кривошипно-шатунного двигуна;
➠ показувати на двигуні деталі, що відносяться до нерухомої групи кривошипно-шатунного механізму;
➠ показувати на двигуні деталі, що відносяться до рухомої групи кривошипно-шатунного механізму;
➠ Вести конспект.
Структура уроку:
1: Організаційний момент.
2: Актуалізація і корекція опорних знань.
3: Ознайомлення учнів із темою, цілями та завданнями уроку.
4: Мотивація навчальної діяльності учнів.
5: Сприймання та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.
6: Первинна перевірка засвоєння нових знань.
7: Підведення підсумків уроку.
8: Повідомлення та коментування домашнього завдання.
Хід уроку:
1: Організаційний момент. - 2 хв.
1.1.Перевірка присутності учнів.
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку.
2: Актуалізація і корекція опорних знань (проводжу фронтальне опитування учнів). - 5 хв.
Питання для опитування учнів:
1. Яке призначення двигуна внутрішнього згоряння?
2. Із яких механізмів та систем складається двигун внутрішнього згоряння?
3. Яке призначення кривошипно-шатунного механізму?
4. Які основні складові входять до кривошипно-шатунного механізму?
3: Ознайомлення учнів із темою, цілями та завданнями уроку. – 2 хв.
Як ми знаємо із минулого заняття, першим регіоном подорожі по країні «Двигун» є «Кривошипно-шатунний механізм». Для того, щоб поринути глибше у його вивчення нам необхідно розглянути його загальну будову. Розпочнемо ми із теми уроку: «Призначення та загальна будова кривошипно-шатунного механізму».
4: Мотивація навчальної діяльності учнів. - 2 хв.(Проектую на екран вислів німецького поета Йоганна Вольфганга фон Гете.)
«Навчитися можна лише тому, що ти любиш!»
Словами відомого німецького поета Йоганна Вольфганга фон Гете, я хотіла вам сказати, що тільки полюбивши свою професію – справу свого майбутнього, можна в повній мірі осягнути глибину її цікавості та необхідності.
5: Сприймання та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу. - 22 хв.1. Призначення та загальна будова кривошипно-шатунного механізму.
Кривошипно-шатунний механізм призначений для перетворення зворотно-поступального руху поршня в обертальний рух колінчастого вала, всмоктування пальної суміші в циліндри, стискання її та сприйняття тиску газів при згорянні.
Він складається з рухомих та нерухомих деталей.
До рухомих деталей відносимо поршень, поршневий палець, шатун, колінчастий вал, маховик.
До нерухомих деталей належать: блок-картер з опорами колінчастого вала, циліндр, гільза, піддон картера, головка циліндра, корінні підшипники, ущільнення.
Нерухомі деталі є остовом двигуна, основою де розташовані рухомі деталі кривошипно-шатунного механізму, газорозподільного механізму та виконуються робочі цикли. Таким чином, саме рухомі деталі кривошипно-шатунного механізму перетворюють прямолінійний зворотно-поступальний рух поршня в обертальний рух колінчастого вала.Деталі кривошипно-шатунного механізму сприймають великий тиск газів (до 6...8 МПа), що виникають при згорянні палива в циліндрах, а деякі з них, крім того, працюють в умовах високих температур (350 і більше) і при великій частоті обертання колінчастого вала (більше 2000 хв-1).
Щоб деталі могли задовільно працювати протягом тривалого періоду (не менше 8...9 тис. год.) в таких важких умовах, забезпечуючи роботоздатність двигуна, їх виготовляють з великою точністю та з високоякісних металів (сталь, чавун) крім того, піддають термічній обробці (цементуванню, загартовуванню).Кривошипно-шатунний механізм повинен бути компактним та легким.
Зменшення маси деталей, які рухаються відносно остова, при збереженні їх міцності і жорсткості зменшує сили інерції і відповідно навантаження та спрацьовування деталей.
Для зменшення витоку газів із циліндра двигуна – деталі, які утворюють робочі об’єми (циліндри, поршні з кільцями, головки з прокладками), повинні постійно підтримувати потрібну герметичність циліндрів.
Будова деталей кривошипно-шатунного механізму і компоновка його вузлів на двигуні повинні забезпечувати просте технічне обслуговування та ремонт.
Всі деталі сучасних двигунів внутрішнього згоряння розраховані і виготовлені з урахуванням цих умов, але тривала і безперебійна їх робота можлива лише при правильній і професійній експлуатації двигуна.
6: Первинна перевірка засвоєння нових знань (Проводжу фронтальну перевірку якості засвоєння вивченого на уроці матеріалу – опитую декількох учнів)– 4 хв.
Питання для опитування учнів:
1. Яке призначення кривошипно-шатунного механізму?
2. Які деталі кривошипно-шатунного механізму відносяться до рухомих?
3. Які деталі кривошипно-шатунного механізму відносяться до нерухомих?
4. Які вимоги до деталей кривошипно-шатунного механізму?
7:Підведення підсумків уроку – 6 хв.
➠ даю відповіді на запитання, які виникли в ході вивчення теми уроку;
➠ аналізую та оцінюю роботу учнів на уроці.
8:Повідомлення та коментування
домашнього завдання: – 2 хв.
Домашнє завдання:
1.
Опрацювати матеріал підручника:
А. Ф. Головчук., В. Ф. Орлов., О. П. Строков «Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки» ст. 25-27.
2.
Заповнити таблицю:
Які деталі кривошипно-шатунного механізму належать до нерухомих? |
Які деталі кривошипно-шатунного механізму належать до рухомих? |
|
|