Вернісаж педагогічних ідей:
"Як зробити урок ефективним".


Методична розробка опублікована в науково-методичному журналі видавничої групи "ОСНОВА" - "Педагогічна майстерня". Випуск №3 (27) березень 2013 р.


Сьогодні ми із Вами зібрались на вернісаж педагогічних ідей «Як зробити урок ефективним».

Метою нашої зустрічі є: дача визначення поняття «ефективний урок»; визначити взаємозалежність ефективності уроку і якості освіти а також зрозуміти яким може бути урок, якщо грамотність і педагогічна майстерність поєднаються у єдине ціле.

Організаційна частина.

Для того, щоб розпочати, хочу запросити усіх голів методичних комісій розділитись на дві команди: «Діти Сухомлинського» та «Діти Макаренка» та зайняти місце за відповідними столами.

Яка ж командна робота без оцінювання? Тому у центр нашого класу, запрошую передових працівників нашого училища:
❶ Директора Державного навчального закладу «Чортківське вище професійне училище».
❷ Заступника директора з НВР.
❸ Заступника директора з НЧ.
❹ Заступника директора з НВР.

Оцінювання члени журі проводитимуть за простою схемою. Якщо на їхню думку одна команда справилась краще за іншу – вона отримує смайлик, що посміхається, а команда, що програла завдання – смайлик, що сумує. Яка команда у підсумку набрала найбільше число смайликів, що посміхаються – та і перемогла.

Основна частина.

Звичайно ми усі знаємо, що для того щоб приступити до будь-якої спільної справи, нам необхідно познайомитись. Допоможе у цьому вправа «Самопрезентація».

Успіх заняття, емоційне почуття кожного учасника навчального процесу залежать від того, як вас зустрінуть, від атмосфери в класі. Тому, щоб у нас панувала приязна, добра атмосфера, пропоную кожному учаснику назвати позитивну рису, яка розпочинається із тієї ж літери, що і Ваше ім’я.

Ведучий розпочинає.

⏤ Я справедлива Світлана.

(Дальше всі учасники виконують поставлене завдання.)

Ви самі себе презентували. Як бачимо, сьогодні зібралися ті, кому притаманні різні риси характеру. Гармонії в цій компанії ми досягнемо тільки за умови виконання правил співпраці.

Отже основні із них:
⏵ Висловлюватися стисло.
⏵ Слухати і чути.
⏵ Бути толерантними.
⏵ Бути позитивними.

Як і сотні років тому, кожного навчального дня дзвоник кличе учнів на урок, і велика «армія» педагогічних працівників поспішає «сіяти розумне, добре, вічне».

Урок. До нього найпильніша увага. Його гостро і справедливо критикують. Не залишилося, здається жодного моменту, який не був би нещадно розбитий. Але критикою справі не зарадиш. Реконструкція уроку передбачає створення, висунення і осмислення нових ідей, перевірку впровадження досконаліших технологій.

Готуючи бальзам для омолодження уроку, потрібно добре зважувати всі за і проти. На гальки терезів кладімо все: старе і нове, що було колись і маємо тепер. Для великих істин немає строку давності. Навіть неперевершені знавці педагогічного процесу Гербарт Й. Ф., Дістерверг, Й. Г. Песталоцці, К. Д. Ушинський вкрай обережно змінювали, і то лише дещо, на основі беззаперечних доказів. І навіть думки не допускали про легковажну реконструкцію всього класичного акту.

Досліджувати дидактичні закономірності, виходити на нові залежності з кожним днем стає все важче і важче, ціна кожної нової крихти об’єктивного знання стрімко зростає. Та іншого виходу немає: якщо ми хочемо завтра краще вчити ніж сьогодні, мусимо піднятися у розумінні процесу на вищий щабель.

Сьогодні діяльність викладача спрямована не на засвоєння учнями існуючої інформації, а на нову організацію свідомості дитини, при якій іде розвиток комунікативних здібностей кожного, розвиток мислення, уміння висловлювати свою точку зору володіючи технікою рефлексії.

Кожний педагог плануючи свій урок, ставить перед собою мету та завдання, які він хоче досягнути разом із учнями, вивчаючи ту чи іншу тему.

По-перше, хочеться, щоб урок був цікавим, адже цікавий урок – це активізація інтелектуальних і вольових процесів, їх взаємопроникнення та взаємодія один із іншим.

По-друге, вчитель прагне до того, щоб урок був ефективним.

Техніка «Мікрофон».

Будь-який матеріал краще сприймати, коли є опора на досвід та знання. Пропоную виконати наступне завдання.

Уявіть собі таку ситуацію: Ви йдете по вулиці і Вас зупиняє журналіст та пропонує дати відповідь на запитання - який урок на Вашу думку є ефективним?

(Представник команди озвучує відповідь. Кожна команда запропонувала свої думки стосовно ефективного уроку.)

Усі ми розуміємо, що ХХІ століття ставить нові вимоги до уроку – основної форми навчання і виховання. Мало хто пам’ятає, що слово «урок» означає не 45 хв. - відрізок часу, а заданий обсяг роботи. Тривалість уроку може бути різною, доки не вичерпаються всі завдання. «Виконати урок» - отже зробити справу, а не відсидіти належний час просто і ясно. До речі, той хто багато, напружено й захоплено працює, втомлюється менше того, хто нудьгуючи, чекає дзвінка. Праця, саме вона є головною на уроці. Сучасний урок – це ефективний урок, де активізована розумова діяльність учнів, де вчитель постійно має вдосконалювати відомі методи роботи, шукати засоби, які б сприяли глибокому засвоєнню програмового матеріалу. Та мало виділити ознаки ефективного уроку, необхідно знати і фактори (причини), які впливають на його результативність.

Вправа «Робота в групах».

Тож Ваше завдання: скласти ієрархію факторів ( тобто розмістити у певній послідовності), які впливають на ефективність навчання, користуючись невеличкою підказкою із Ваших конвертів. Зверніть увагу на те, що там вказані і не вірні фактори. Тому виберіть тільки те, що Вам підходить.

Відповіді зачитуються по черзі. Перемагає команда, яка на думку наших досвідчених педагогів (журі) найбільш правильно та повно виконала завдання.
1. Майстерності педагога.
2. Майстерності батьків.
3. Доступності поданої інформації.
4. Великої кількості поданої інформації.
5. Уміння педагога спілкуватись.
6. Енергійного музичного супроводу.
7. Активної роботи учнів.
8. Організованості та дисциплінованості учнів.
9. Конкретності мети.
10. Емоційності атмосфери. 11. Технічних засобів навчання.
12. Результативності.

А тепер глянемо правильну відповідь.

Увага на екран. Ефективність уроку залежить від:
1. Майстерності педагога.
2. Доступності поданої інформації.
3. Уміння педагога спілкуватись.
4. Активної роботи учнів.
5. Організованості та дисциплінованості учнів.
6. Конкретності мети.
7. Емоційності атмосфери.
8. Технічних засобів навчання.
9. Результативності.

Але однією із найважливіших умов підвищення якості уроків є урізноманітнення методів і прийомів навчання, видів роботи, які виконують учні. Усіляка одноманітність, зрештою, породжує в дітей відчуття перевантаження. Воно виникає не стільки від великої кількості завдань, їх складності, скільки від одноманітності, сірості і буденності.


|Методична скарбничка|Читати далі|




^^вверх^^