1. Жоден з водіїв транспортних засобів, які рухаються за ним і яким може бути створено перешкоду, не розпочав обгону (рис. 1. 1).

Рис. 1.1 Виконання вимоги про необхідність пропустити транспортні засоби, які виконують обгін.

(Для забезпечення виконання вимог цього пункту необхідно переконатися, що позаду немає транспортних засобів, що почали виконувати обгін. Зробити це слід, скориставшись дзеркалами заднього виду, а також додатково повернувши голову вліво назад, щоб візуально переконатися у відсутності транспортних засобів, що рухаються паралельно і зліва від керованого транспортного засобу. Це викликано існуванням так званої «сліпої зони», коли водій не може бачити в дзеркалі заднього виду транспортні засоби, що рухаються позаду і збоку від нього. Лише після цього можна вмикати попереджувальний сигнал про намір перестроювання ліворуч. Огляд дорожньої ситуації за допомогою дзеркал заднього виду і візуальний огляд обстановки зліва варто продовжувати до завершення перестроювання на смугу зустрічного руху. Крім того, у момент подачі попереджувального сигналу необхідно стежити за маневрами транспортного засобу, що рухається попереду.)

2. Водій транспортного засобу, який рухається попереду по тій самій смузі, не подав сигналу про намір повороту (перестроювання) ліворуч (рис. 1.2).

Рис. 1.2 Заборона виконання обгону транспортного засобу, що подав сигнал про перестроювання.

(Якщо водій транспортного засобу, що рухається попереду подав попереджувальний сигнал повороту ліворуч (перестроювання), то від виконання обгону варто утриматися.)

3. Смуга зустрічного руху, на яку він буде виїжджати, вільна від транспортних засобів на достатній для обгону відстані.

(Щоб правильно оцінити, наскільки смуга, на яку буде виїжджати транспортний засіб для обгону, вільна від інших транспортних засобів, необхідно врахувати, що:

  • транспортний засіб, що обганяється, продовжує рухатися, і, отже, відстань, необхідна для його випередження, увесь час збільшується;
  • поява зустрічних транспортних засобів зменшує необхідну для обгону відстань (тому, що відбувається додавання швидкостей зустрічних транспортних засобів);
  • смуга, на яку виїжджає транспортний засіб, що обганяє, повинна бути вільною від транспортних засобів.)

4. Після завершення обгону він зможе, не створюючи перешкоди транспортному засобу, якого він обганяє, повернутися на займану смугу (рис. 1. 3).

Рис. 1.3 Заборона різкого перестроювання після виконання обгону.

(Забороняється після випередження транспортного засобу різко перестроюватися на раніше займану смугу («підрізати кут»), створюючи тим самим перешкоду транспортному засобові, що обганяється. Тобто обгін вважається виконаним правильно, якщо водій транспортного засобу, що обганяється, під час такого маневру не буде змушений знижувати швидкість руху, гальмувати або маневрувати. Це значить, що між транспортним засобом, що здійснює обгін, і тим, що обганяється повинна бути забезпечена безпечна дистанція, дотримання якої в даному випадку покладається на водія транспортного засобу, що обганяє.)

Для прикладу розглянемо декілька ситуацій.

Ситуація № 1:

На дорозі з двостороннім рухом, що має дві смуги, водій легкового автомобіля обганяє автобус, який прямує у попутному напрямку у безпосередній близькості від нерегульованого перехрестя, на яке виїхав і виконує правий поворот вантажний автомобіль (рис. 1. 4).

Рис. 1. 4 Виникнення аварійної ситуації через порушення правил обгону.

Небезпечність цієї ситуації полягає в тому, що водій легкового автомобіля змушений збільшити швидкість, щоб встигнути обігнати автобус до перехрестя. До початку обгону він не міг бачити вантажний автомобіль, що з’явився з-за повороту, а водій вантажного, у свою чергу, не припускав, що на його смузі руху з’явиться зустрічна машина, внаслідок чого може статися зіткнення цих двох автомобілів.

Наближаючись до перехрестя, водій легкового автомобіля не повинен був розпочинати обгін автобуса. Щоб не допустити зіткнення з вантажним автомобілем у ситуації, що склалася, він мав би не завершувати обгін, а застосувати екстрене гальмування, пропустити вперед автобус, взяти праворуч і звільнити смугу зустрічного напрямку руху.

Нажаль помилки водіїв в оцінці обстановки в дорожньому русі перед початком обгону призводять до дорожньо-транспортних пригод з важкими наслідками.

Ситуація № 2:

Двосмуговою дорогою з двостороннім рухом їде автобус і виконує обгін двох вантажних автомобілів. У тому самому напрямку безпосередньо за автобусом прямує легковий автомобіль і також почав обгін. У зустрічному напрямку рухається автобус (рис. 1. 5).

Рис. 1. 5 Порушення водієм легкового автомобіля правил обгону.

Ця ситуація може розвинутися у небезпечну, коли водій автобуса, перегнавши вантажний автомобіль, почне повертатися на смугу руху свого напрямку, а водій легкового автомобіля несподівано опиниться перед зустрічним автобусом на близькій відстані, внаслідок чого можливе зіткнення із зустрічним чи попутним автомобілями.

Водію легкового автомобіля необхідно було утриматися від обгону одночасно з автобусом, який обмежував оглядовість смуги зустрічного руху. Це безпечніше було зробити через деякий час, коли смуга зустрічного руху чітко проглядатиметься і буде вільна на достатній відстані.

Не слід розпочинати обгін, якщо на шляху руху транспортного засобу, який треба перегнати, є завади чи перешкоди (транспортний засіб, що стоїть, ямкуватість на проїзній частині, місце виконання робіт, складовано будівельні матеріали, випав вантаж тощо), які змусять його зайняти лівий ряд. Варто знати, що помилки водіїв в оцінці дорожньої ситуації перед початком обгону є причиною 70-90% дорожньо-транспортних пригод, пов’язаних з обгоном транспортних засобів.


|Методичні розробки занять|Попередня|Читати далі|



^^вверх^^