Для забезпечення належних зручностей водіїв, загальноприйнятим є таке розташування транспортних засобів на багатосмугових дорогах, при якому транспортні засоби, що рухаються з меншою швидкістю, займають праві смуги. Швидкість вантажних автомобілів менша, ніж легкових, тому їх водії постійно повинні притримуватися правої смуги. Однак ця вимога стосується не тільки вантажних автомобілів. Якщо рухаються потоки легкових автомобілів, то правою смугою повинні користуватися ті водії, що їдуть із швидкістю, меншою чим середня швидкість потоку. При цьому необхідно постійно стежити за дорожньою обстановкою, щоб не створювати перешкод для руху транспортним засобам, що рухаються в цій смузі. Використання смуги руху, що знаходиться лівіше, дозволено лише тоді, коли рух по правій смузі стає занадто інтенсивним, тобто коли дистанція між транспортними засобами стає менше безпечної для даної швидкості руху. Водночас, необхідно стежити за дорожньою обстановкою, щоб не створювати перешкод для руху транспортним засобам оперативних і спеціальних служб, що рухаються по лівій смузі зі швидкістю, що перевищує швидкість потоку. Крім того, при проханні водія транспортного засобу який рухається позаду (перемиканням світла фар) дати дорогу, необхідно, збільшивши або зменшивши швидкість, із дотриманням вимог Правил, перестроїтися правіше. Використання лівої смуги для зупинки (стоянки) транспортних засобів при наявності розділювальної або бульварної смуги забороняється.

На дорогах, які мають три і більше смуги для руху в одному напрямку, вантажним автомобілям з дозволеною максимальною масою понад 3,5 т, тракторам, самохідним машинам і механізмам дозволяється виїжджати на крайню ліву смугу лише для повороту ліворуч та розвороту (рис. 1.14), а у населених пунктах на дорогах з одностороннім рухом, крім цього, - для зупинки зліва, в дозволених випадках, з метою завантаження чи розвантаження (рис. 1.15).

Оскільки вантажні автомобілі з дозволеною максимальною масою понад 3,5 т, трактори, самохідні машини і механізми є менш маневреними і не можуть розвивати досить високу швидкість, їм забороняється виїзд на крайню ліву смугу, що повинна залишатися вільною для руху швидкохідних транспортних засобів – легкових автомобілів, автомобілів швидкої медичної допомоги, пожежних, оперативних і аварійних служб.

Цим пунктом установлено також, що вантажні автомобілі з дозволеною максимальною масою понад 3,5 т, самохідні машини і механізми можуть зупинятися зліва в населених пунктах на дорогах з одностороннім рухом у дозволених випадках лише з метою завантаження або розвантаження. Використання лівої смуги для зупинки (стоянки) транспортних засобів при наявності розділювальної або бульварної смуги забороняється.

Транспортні засоби, швидкість руху яких не повинна перевищувати 40 км/год або які з технічних причин не можуть розвивати таку швидкість, повинні рухатися якнайближче до правого краю проїзної частини (рис.1.16), крім випадків, коли виконується обгін, об’їзд (рис. 1.17) або перестроювання перед поворотом ліворуч чи розворотом (рис. 1.18).

Вимоги цього пункту поширюються на всі транспортні засоби, що можна віднести до категорії «тихохідних», незалежно від того, що є причиною їхнього руху зі швидкістю менше 40 км/год, - конструктивні особливості, технічний стан або характер вантажу, який перевозиться.

По трамвайній колії попутного напрямку, розташованій на одному рівні з проїзною частиною для нерейкових транспортних засобів, дозволяється рух за умови, що це не заборонено дорожніми знаками чи дорожньою розміткою (рис. 1.19), а також під час випередження, об’їзду (рис. 1.20), коли ширина проїзної частини недостатня для виконання об’їзду, без виїзду на трамвайну колію (рис. 1.21).

На перехресті дозволяється виїжджати на трамвайну колію попутного напрямку в тих самих випадках, але за умови відсутності перед перехрестям дорожніх знаків 5.16-5.19 (рис. 1.22, 1.23).

Поворот ліворуч або розворот повинні виконуватися з трамвайної колії попутного напрямку, розташованої на одному рівні з проїзною частиною для нерейкових транспортних засобів, якщо інший порядок руху не передбачено дорожніми знаками 5.16, 5.18 або розміткою 1.18 (рис. 1.24, 1.25).

В усіх випадках не повинно створюватися перешкод для руху трамвая (рис. 1.26).

По трамвайних коліях попутного напрямку, які розташовані ліворуч в одному рівні з проїзною частиною дозволяється рухатись тільки з метою обгону або об’їзду, якщо габарити транспортного засобу перевищують ширину смуги, призначеної для руху нерейкових транспортних засобів, або якщо без виїзду на трамвайну колію неможливо виконати обгін або об’їзд такого транспортного засобу. Якщо проїзна частина має дві смуги для руху в одному напрямку нерейкових транспортних засобів, - виїжджати на трамвайну колію, розташовану посередині проїзної частини дороги, заборонено.

У випадку відсутності знаків 5.16 – 5.19 дозволяється використовувати трамвайні колії попутного напрямку для накопичення транспортних засобів перед перехрестям. Це значно збільшує пропускну здатність перехрестя. І в той же час не варто займати трамвайні колії попутного напрямку для повороту ліворуч або розвороту при дозвільному сигналі світлофора або на перехресті рівнозначних доріг. У цьому випадку, очікуючи проїзду транспортного засобу зустрічного напрямку, можна створити перешкоду трамваю попутного напрямку.

|Методичні розробки занять|Попередня|Читати далі|



^^вверх^^