Транспортні засоби, що стоять на проїзній частині дороги з інтенсивним рухом, створюють великі завади та знижують пропускну здатність вулиць і доріг. Тому для зупинки і стоянки доцільно використовувати спеціально призначені майданчики, розширення проїзної частини, дороги з незначним рухом транспорту й інші ділянки, де транспортний засіб, що стоїть, не створює перешкод у русі.
Правила дорожнього руху передбачають, що зупинка і стоянка транспортних засобів мають здійснюватися на спеціально відведених ділянках доріг чи на узбіччі. Поза спеціально відведеними місцями і за відсутності узбіччя зупинку та стоянку транспортних засобів слід здійснювати біля краю проїзної частини якомога правіше, щоб не створювати завад і перешкод іншим учасникам дорожнього руху (мал. 1. 1).
Однак у межах населених пунктів допускаються зупинка і стоянка транспортних засобів і на лівому боці доріг з одностороннім рухом незалежно від наявності або відсутності тротуару (мал. 1. 2), а також на дорогах, що не мають посередині трамвайних колій, з однією смугою для руху в кожному напрямку (мал. 1. 3) і не розділених суцільною лінією дорожньої розмітки 1. 1. Забороняються зупинка і стоянка ліворуч проїзної частини дороги, що має розділювальну смугу або бульвар.
|
|
Рис. 1.1Зупинка транспортного засобу на лівому боці дороги з одностороннім рухом. | Рис. 1.2 Зупинка транспортних засобів на правому і лівому боці дороги з двостороннім рухом. |
Водій повинен вчасно визначити таке місце зупинки, щоб зупинений транспортний засіб не створював завад або перешкод іншим учасникам дорожнього руху. І лише потім необхідно перестроїтись на крайню смугу руху, сигналізуючи відповідним покажчиком повороту. Транспортні засоби не дозволяється ставити на проїзній частині в два і більше ряди (мал. 1. 4; 1. 5).
|
|
Велосипеди, мопеди і мотоцикли без бокового причепа дозволяється ставити на проїзній частині не більше ніж у два ряди (мал. 1.6).
Допускається ставити транспортні засоби під кутом до краю проїзної частини. За такого розташування транспортних засобів підвищується місткість майданчиків, призначених для стоянки. Однак у кожному конкретному випадку необхідно визначити, чи не перешкоджатиме таке розташування рухові інших транспортних засобів, у тому числі трамваїв і тролейбусів. Біля тротуарів, пішохідних доріжок або в інших місцях з пішохідним рухом ставити транспортні засоби під кутом дозволяється тільки передніми колесами до тротуару, вказаних споруд і місць, а на підйомах – лише задньою частиною.
На спусках і підйомах, якщо спосіб поставлення транспортного засобу не визначено за допомогою дорожніх знаків, дорожньої розмітки, іншими технічними засобами регулювання дорожнього руху чи елементами дороги, транспортний засіб необхідно ставити під кутом до краю проїзної частини таким чином, щоб не створюючи завад і перешкод іншим транспортним засобам, унеможливити його самовільний рух. У цих місцях можна ставити транспортні засоби й уздовж краю проїзної частини, повернувши керовані колеса таким чином, щоб запобігти можливості самовільного їх руху. (мал. 1.7).
На стоянках, позначених дорожніми знаками 5.38 або 5.39 у поєднанні з табличкою 7.6.1, стоянка всіх транспортних засобів дозволяється лише на проїзній частині вздовж тротуарів.
У місцях, позначених цими самими знаками у поєднанні з однією з табличок 7.6.2-7.6.5, дозволено стоянку лише для легкових автомобілів та мотоциклів і тільки способом, зазначеним на табличці (мал. 1.8).На трамвайній колії попутного напрямку, розташованій зліва на одному рівні з проїзною частиною для руху нерейкових транспортних засобів, зупинка дозволяється лише для виконання вимог Правил дорожнього руху (надати допомогу тим, хто має перевагу у русі, на заборонний сигнал світлофора або регулювальника тощо), а на розташованій біля правого краю проїзної частини – тільки для посадки та висадки пасажирів чи виконання вимог Правил дорожнього руху. У всіх випадках заборонено створювати перешкоди для руху трамваїв.
ДУ темну пору доби і в умовах недостатньої видимості стоянку транспортних засобів на дорозі за межами населених пунктів, у тому числі під час відпочинку або ночівлі водія, в очікуванні транспортних засобів, які рухалися колоною і відстали, заборонено. У цьому випадку транспортний засіб має бути відведений на спеціальний майданчик для стоянки, а за його відсутності – за межі дороги (за кювет).
ДВ усіх випадках, виходячи з кабіни або залишаючи транспортний засіб без нагляду, водій зобов’язаний потурбуватися про те, щоб уникнути самовільного його руху (ввімкнути стоянкову гальмову систему і найнижчу передачу, а за наявності ухилу – поставити упори під колеса), а також закрити замки всіх дверей, увімкнути протиугінний пристрій, аби не допустити проникнення до нього та незаконного заволодіння ним.
ДВодій транспортного засобу, що зупинився або стоїть, перш ніж відчинити двері чи вийти з транспортного засобу, має переконатися, що його дії не створять загрозу безпеці або перешкод для інших учасників дорожнього руху. Ця вимога Правил дорожнього руху стосується й пасажирів: слід виходити з зупиненого транспортного засобу і виконувати посадку до нього з того боку, де немає руху інших транспортних засобів. Забороняється також залишати двері транспортного засобу відчиненими, щоб не створювати перешкод для руху.
|Методичні розробки занять|Попередня|Читати далі|