У Правилах використовується узагальнений термін «дорога», що містить у собі всі типи вулиць і доріг (провулки, бульвари, спуски тощо) незалежно від місця їхнього розташування і параметрів. Найбільш істотними відмінностями міських вулиць від позаміських автомобільних доріг є наявність перших спеціальних шляхів для руху пішоходів (тротуарів) і широке застосування світлофорного регулювання.
Оскільки в технічній літературі під автомобільною дорогою мається на увазі комплекс інженерних споруд, призначених для забезпечення автомобільних перевезень, і елементи цього комплексу розміщаються в границях так званої смуги відводу, то відповідно до Правил під автомобільною дорогою розуміється тільки та частина типового поперечного профілю заміської дороги, яка розміщається між зовнішніми межами узбіч (згідно з технічною характеристикою це ширина земляного полотна (рис. 2.8, а).
Рис. 2.8 Основні елементи дороги:
а — смуга відводу, б — земляне полотно, в — проїзна частина, г — узбіччя,
ґ — кювет, д — обріз,
е — розділювальна смуга, є — проїзна частина для руху рейкових транспортних засобів,
ж — зелені насадження, з — тротуар,
и — смуга для руху нерейкових транспортних засобів.
Автомобільні дороги державного значення (рис. 2.9) - автомобільні дороги загального користування, до яких належать міжнародні, національні та регіональні автомобільні дороги, які позначені відповідними дорожніми знаками.
Рис. 2.9 |
Автомобільні дороги поділяються на автомобільні дороги державного та місцевого значення.
Автомобільні дороги державного значення підрозділяються на міжнародні, національні та регіональні.
До міжнародних, автомобільних доріг належать дороги, що суміщаються з міжнародними транспортними коридорами та/або входять до Європейської мережі основних, проміжних, з'єднувальних автомобільних доріг та відгалужень, мають відповідну міжнародну індексацію і забезпечують міжнародні автомобільні перевезення. Міжнародні дороги позначаються знаком 5.61 з літерою "М" (рис. 2. 9, а). До національних автомобільних доріг належать автомобільні дороги, що суміщені з національними транспортними коридорами і не належать до міжнародних автомобільних доріг, та автомобільні дороги, що з'єднують столицю України — місто Київ, адміністративний центр Автономної Республіки Крим, адміністративні центри областей, місто Севастополь між собою, великі промислові і культурні центри з міжнародними автомобільними дорогами. Національні дороги позначаються знаком 5.61 з літерою "Н" (рис. 2. 9, б). До регіональних автомобільних доріг належать автомобільні дороги, що з'єднують дві або більше областей між собою, автомобільні дороги, що з'єднують основні міжнародні автомобільні пункти пропуску через державний кордон, морські та авіаційні порти міжнародного значення, найважливіші об'єкти національної культурної спадщини, курортні зони з міжнародними та національними автомобільними дорогами. Регіональні дороги позначаються знаком 5.61 з літерою "Р" (рис. 2. 9, в).
Рис. 2. 10 Інформаційні знаки для позначення номера маршруту
Автопоїзд (транспортний состав) - механічний транспортний засіб, що з'єднаний з одним або кількома причепами за допомогою зчіпного пристрою.
Безпечна дистанція (рис. 2. 11, 2. 12) – відстань до транспортного засобу, що рухається попереду по тій самій смузі, яка у разі його раптового гальмування або зупинки дасть можливість водієві транспортного засобу, що рухається позаду, запобігти зіткненню без здійснення будь-якого маневру.
Рис. 2.11 |
Рис. 2.12 |
Однією з умов забезпечення безпеки дорожнього руху в потоці транспорту, що рухається, є дотримання дистанції по відношенню до транспортного засобу, що рухається попереду. З точки зору даного положення, безпечною дистанцією вважається відстань, що перевищує зупинний шлях транспортного засобу, який рухається позаду по тій самій смузі.
Притримуючись безпечної дистанції, водій завжди забезпечить собі можливість вчасно зупинити транспортний засіб і уникнути зіткнення (наїзду) у випадку гальмування (навіть екстреного) або зупинки транспортного засобу, який рухається попереду. При виборі дистанції водію необхідно враховувати наступні чинники: погодні-кліматичні умови, стан проїзної частини, швидкість руху, технічний стан транспортного засобу тощо. Наприклад: під час снігопаду водій повинний збільшити дистанцію до транспортного засобу, який рухається попереду оскільки в таких умовах зчеплення коліс з проїзною частиною дороги значно нижче, чим на сухому і чистому покритті, що, у свою чергу, значно збільшує гальмівний шлях автомобіля.
Безпечний інтервал (рис. 2. 13, 2. 14) — відстань між боковими частинами транспортних засобів, що рухаються, або між ними та іншими об'єктами, за якої гарантована безпека дорожнього руху.
Рис. 2.13 |
Рис. 2.14 |
Дотримання в процесі руху безпечного інтервалу до різних об'єктів (суб'єктів), що знаходяться на дорозі, є важливою умовою забезпечення безпеки дорожнього руху. У ньому закладена мета забезпечення безконтактного просування бокових частин транспортного засобу як повз транспортні засоби, що рухаються, пішоходів, так і повз нерухомі об'єкти. При цьому в контексті безпеки існує пряма залежність між збільшенням швидкості і збільшенням інтервалу. Як приклад можна привести той факт, що на великій швидкості руху навіть незначний поворот рульового колеса приводить до значного поперечного переміщення транспортного засобу. Характерним прикладом впливу вибору бокового інтервалу може бути обгін або випередження велосипедиста автомобілем, коли повітряні потоки від автомобіля можуть серйозно вплинути на траєкторію руху велосипеда і призвести до його перекидання.
Безпечна швидкість (рис. 2.15) — швидкість, за якої водій має змогу безпечно керувати транспортним засобом та контролювати його рух у конкретних дорожніх умовах.
Рис. 2.15 |
Рух із швидкістю, що не відповідає певним дорожнім умовам, у яких здійснюється цей рух, є основною причиною багатьох дорожньо-транспортних подій. Теоретично безпечною швидкістю можна вважати тільки нульову швид¬кість, тому що лише тоді транспортний засіб не може заподіяти ніякої шкоди іншим учасникам дорожнього руху. Однак оскільки такий підхід суперечить самій сутності дорожнього руху, у розуміння безпечної швидкості в більшій мірі вкладається поняття «допустима швидкість», що означає для водія дотримання такої швидкості, що дозволить йому в разі необхідності зупинитися перед перешкодою, а також виконати інші дії (наприклад, дати переважне право проїзду або безпечного об'їзду перешкоди), уникнувши при цьому небажаних наслідків.
Буксирування - переміщення одним транспортним засобом іншого транспортного засобу, яке не належить до експлуатації автопоїздів (транспортних составів) на жорсткому (рис. 2. 16) чи гнучкому (рис. 2.17) зчепленні або способом часткового навантаження на платформу (рис. 2.18, 2.19) чи на спеціальне опорне пристосування (рис. 2.20).
Рис. 2.16 |
Рис. 2.17 |
Рис. 2.18 |
Рис. 2.19 |
Рис. 2.20 |
Рис. 2.21 |
|Методичні розробки занять|Попередня|Читати далі|